måndag, december 11, 2006

Folk, hundar, prylar, freestyle...

Jaha, då var årets "happening" i hund-Sverige över. Jag talar så klart om "Stora Stockholm" eller HUND2006 som Utställningen/Mässan egentligen heter. Själva utställningen såg jag faktiskt inte så mycket av, det finns ju annat också... Sveriges Hundungdom arrangerade både agility, lydnad, junior handling och freestyletävlingar. Vi tillbringade alltså en stor del av helgen i C-hallen. Hundungdom, är inte vi för gamla för sånt...? Jo, för att delta - men inte för att vara funktionärer!

I måndags (för en vecka sen alltså) fick jag klart för mig att jag skulle döma 38 ekipage i Freestyle, klass I, på lördagen. Ett återbud från en domare... Faktum är att de flesta ekipagen var riktigt duktiga!! Det är oftast lättare att döma de ekipage som är bra, än de som är lite sämre. Nu var det väl i och för sig så att de som var mindre bra, missade något obligatoriskt moment eller så stack hunden från plan = diskning, eller så bröt de självmant. Ett mycket spännande ekipage var den finska med sheltie, som deltog i både klass I och II. Tyvärr såg jag inte hennes program i klass II som enligt i stort sett "alla" var det något fullständigt "outstanding". Klass I såg jag ju naturligtvis och det fantastiskt - hon vann klassen. Bengt var tävlingsledare och såg därmed det mesta...

Lite annat hann vi med att titta på och handla "måste" man ju - även om det "bara" blev koppel, någon leksak och tuggben. Idag fick även B ett ryck och började rensa bland alla våra gamla koppel, halsband m.m. Det visade sig att vi har nog sånt så vi behöver egentligen inte köpa på många år...

För en gångs skull lyckades vi ta oss iväg i "vettig" tid och var faktiskt hemma i Skåne igen redan vid 21.30-tiden igår kväll. Skönt att inte behöva komma hem mitt i natten som vi gjort tidigare år...!

Vi hade i alla fall tagit ledigt idag båda två så vi hann med lite sånt som blivit lidande i helgen - ta hand om hundarna, städa, handla osv. Nu ikväll är B och Otto på valpkurs igen. Det ösregnar och blåser, så jag och Hampus kör köksträning ikväll också. Ska även passa på och fixa klart med de där gardinerna. Så de kommer upp före jul!

1 kommentar:

Anonym sa...

Självklart behöver man inte nya koppel och halsband, men skulle nog snarare börja sälja själv, men det är ju sååå roligt... eh...?