tisdag, december 05, 2006

Julshopping, lydnadstävlingar, julfest o annat smått o gott...

Jahapp - vips så försvann en vecka igen. Tyvärr får datorn hemma emellanåt frispel och vägrar köra java och cookies så det blir lite si o så med uppdateringarna här då. På jobbet måste jag faktiskt ägna mig åt det jag är anställd för dvs projektsekretereri!

Men kort o gott - sen jag skrev sist så har:
  • jag och Hampus varit på månadstävling på brukshundklubben. Det gick väl "sådär". Avstod från betyg för att kunna belöna vid behov. Apporteringen "knöt sig" som vanligt men vi jobbade på med hjälp av domare och TL tills han faktiskt hämtade in apportbocken. Förmodligen underlättade det inte för Hampe att husse, som ju ytterst sällan brukar vara med när vi tränar, följde med och satt på "första parkett" vid planen och tittade. Typiskt sånt som han inte tänker på, som inte tränar för tävling själv. Finns förmodligen en massa saker jag inte begriper med jakthundsträning också!
  • jag varit med som "respektive" på rörfirmans (Bs jobb alltså) årliga julbord. I år var det "Hasses lada" i Båstadtrakten som gällde. Vi var där för 3 år sen med samma gäng och då var det ingen "hit" vare sig vad gällde maten eller showen. I år var det betydligt bättre. Maten var det absolut inget fel på (och då är jag ingen stor vän av julmat) och showen - Falkes fondue med After shave o Anders Eriksson - var suverän! Den som känner mig vet att det mesta som gänget bakom "Macken", "Cyklar", "Stinsen brinner" m.fl. klassiker, gör går hem stenhårt hos mig. Så även detta. Föreställningen är (se länken) på väg till Sthlm, rekommenderas varmt!
  • vi (jag o B) påbörjat årets julklappsinköp. Det hela började med att jag var lite sugen på nya julgardiner och ville åka in till Väla köpcentrum i lördags förmiddag. Hade inte egentligen väntat mig att B skulle vilja följa med men se han hakade på förvånansvärt glatt. Vi har nu inhandlat de första julklapparna och jag som alltid har svurit på att ALDRIG köpa julgardiner med tomtar på, har nu gjort just det. Men det är skillnad på tomtar (av den sort som mamma och mormor har/hade på gardinerna) och tomtar!
  • Hampus och jag varit i Svalöv och tävlat lydnad. Mindre framgångsrikt även denna gång men nu sket jag totalt i om jag förorsakade nollor genom att ge många dubbelkommandon och "hjälpa" min hund i olika lägen. Förhoppningsvis ledde detta till ett trendbrott när det gäller apporteringen. Hampe sprang rakt ut till apportbocken, snusade på den - då klämde jag på ett "ja det är bra, ta apport" och när han gjorde det kom stora jättehurraet och jag jublade hela vägen när han var på väg in med den i munnen. Detta ger ju 0 i betyg men det tar jag om vi lyckats bryta tramsandet med att springa ut och "runda" apportbocken på tävling. På plussidan i övrigt ligger i alla fall att han denna gång inte tränade på "sittande i grupp" utan låg kvar under platsliggningen och att vi faktiskt fick 7,5 på fria följet. Det sistnämnda var det bästa betyget på det momentet på läääänge...
  • adventsstädning och pyntning blivit utförd hemma.
  • det visat sig att vi fått ett sent återbud i domarkåren inför freestyletävlingarna på HUND2006 på Stockholmsmässan på lördag. Gissa vem som är reservdomare...?! 38 ekipage anmälda i klass I. Milde tid...
  • Otto o B varit på valpkurs igen, jag och Hampus stannade dock hemma och körde targetträning i köket den här gången. Eftersom "rutan" dyker upp i lydnadsklass II efter årsskiftet så tänkte jag köra in den med targetplatta. Bäst att påminna Hampus om vad detta är... han mindes mer än jag väntat mig. Ikväll kanske vi går ut och gör det på tomten... och lite annat...

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till en väl genomförd tävling. Bra att du kunde släppa prestationskravet och nolla apporteringen, det har du säkert igen nästa gång.

Lycka till med domarjobbet i Sthlm.