onsdag, december 27, 2006

Upp- och nervända världen?

Idag är det alltså "tredjedag jul". Den 27 december. Och vet ni vad jag har gjort? Jo jag har grävt ner ett antal tulpanlökar! Enligt förpackningarna ska detta vara helt OK så länge det inte är tjäle i marken... Till historien hör att paketen inköptes egentligen för ca 1 månad sedan och har blivit liggande, så helt i toppform var nog inte lökarna längre. Hrm. Vi får väl se vad som eventuellt kommer upp framåt vårkanten. En del är planterat direkt i marken och en del i urnor som tills vidare står i växthuset. Ifjol försökte jag ju med att ställa dem i förrådet men då sa mössen "tack för maten" och åt upp mina lökar. Hmpf.

I övrigt så håller jag på med lite städningsprojekt hemma. Jag har ju en gammal dator stående, den som jag så att säga hade med mig in i boet. Den fyller 7 år nu efter årsskiftet och har använts ytterst marginellt de senaste 3 åren. Börjar alltså bli ett fall för tekniska museet eller liknande. Med andra ord - en första klassens dammsamlare och platsförbrukare (vi har ju inte så gott om utrymme). Men så är det ju det här med allt man har sparat... Någon gång i vintras påbörjade jag projektet "tömma gamla datorn". Dessvärre tar ju sånt en del tid... och projektet blev liggande över sommaren kan man väl säga. Nu i dagarna har jag dock tagit mig i kragen och nu - äntligen - är allt (hoppas jag) som jag vill ha kvar sparat. Det var ganska intressant att bläddra igenom gamla mail med 5-6 år på nacken! Rensat, kastat, tömt... Nu ska jag bara montera ut hårddisken också (man ska inte kasta datorer med sånt kvar, har jag läst nånstans), så åker eländet till tippen sen. Inte minst den gamla "feta" skärmen ska det bli skönt att få väck.

Sen är det "bara" ett antal högar att rensa i. Räkningar och kontoutdrag ska sättas in i pärmar, protokoll och andra föreningspapper likaså. Pust... Men håller inspirationen i sig så ska det nog bli ordning på detta också! Problemet brukar vara när pärmar, register och annat tar slut. Det är därför det är "enklare" att städa på jobbet - där går man bara och hämtar mer i förrådet.

Hundträningen ligger för tillfället väldigt lågt. Men det ska bli ordning på det också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hm....är det inte meningen att man skall vila i jul o mellandagarns...inte städa...:S

/Magdalena

Anonym sa...

Kör också rens- och röjtaktiken. Det, och hundträning, var syftet med ledigheten nu i mellandagarna. Har också en gammal dator som ska väck, åtminstone flyttas från arbetsrummet inne i det lilla, lilla huset till det stora , stora kontoret i lagår'n... Det är så obeskrivligt skönt när man blivit färdig med något projekt. Lycka till med den fortsatta sorteringen!

Anonym sa...

Ha ha, vi har också stora "rensdagar" här hemma i Krusboda! Får passa på när maken är ledig.Urvuxna barnkläder, gamla leksaker...allt för att få plats med en drös nya prylar barnen fick i julklapp! En hel del kartonger och papper blir det efter jul. Tog även och rensade lite bland våra påslakan när jag ändå var i farten. Det gäller att passa på när andan faller på, eller hur! Nu är det bara förrådet kvar att rensa..hua! Tala bara inte om "viktiga" papper o dyl.! Det är ju mitt jobb att ha ordning på dyligt, men hemma ligger allt i en hög i en låda tills jag någon gång om året behagar sätta in allt i pärmar.

Gott nytt år från Annelie i Tyresö.

PS.Även 160 kvm kan kännas för litet ibland=mer plats, mer saker.DS