tisdag, februari 24, 2009

Ätliga nötter...?

Måste bara göra en snabb reflektion över det här med innehållsförteckningar och varningstexter... Råkade (hrm) hitta (hrm) en "Tarragona" choklad i jackfickan nu lagom efter lunch. Råkade sedan få syn på "bäst före datum" och började undra hur mycket konserveringsmedel det egentligen är i sånt här godis! Läste innehållsförteckningen och kunde faktiskt inte hitta några E-ämnen, men började nästan skratta när det i slutet av innehållsförteckningen står: "Kan innehålla spår av jordnötter och andra nötter". Jaaa... med tanke på att det på framsidan av förpackningen står "med hasselnötter", och i innehållsförteckningen framgår att det är "hasselnötter (7%)" i chokladbiten, så får jag verkligen hoppas att den innehåller mer än spår av nötter...?! Ibland blir det lite absurt...

Råkade också tänka på en gammal sketch med - jag tror det är - Martin Ljung (för mig för övrigt alltid förknippad med Farbror Frippes skafferi - måste nog ut på YouTube lite tror jag): Han har varit med i skojterna och lärt sig äta ätliga rötter. Morötter...

Vidare på temat ätligt så har Hampus fått eksem igen (i förra veckan i o f s så det är nästan läkt nu). Jag misstänker att det finns ett samband med att vi bytte foder strax före jul (det vi brukade använda var slut, så vi gick över till ett som Hampe har ätit förut). Vi tyckte det funkade bra men nu efter 3 säckar och 2 eksem-anfall så blev jag lite tveksam. I torsdags köpte vi således en säck av den "gamla" maten och håller nu på och går tillbaka till den. Puh. Är det inte det ena så är det det andra...

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja 7% är ju inte "spår" direkt! Det ska vara en nöt per bit eller nåt liknande?

Min favvosketch tror jag! De får ju äta oätliga rötter också, "till exempel ruttna morötter". Jojo...