onsdag, maj 13, 2009

Mycket i huvet...

Den här veckan har vi instruktörsutveckling på klubben måndag, tisdag, onsdag. För att utveckla oss har vi den här gången plockat in Jan Gyllensten. I måndags kväll låg fokus på hundarnas mentalitet, igår var det inlärning på schemat och ikväll ska vi titta på några ekipage rent praktiskt. Det är mycket som rör sig i huvudet efter såna här föreläsningar och rent krasst ser jag tydligare än någonsin tidigare skillnaden på t.ex. Hampus och Otto rent mentalt, när det här med kamplust - eller arbetsvilja om man så vill - var på tapeten i måndags (tillsammans med mycket annat!!). Hunden som har kamplust - den jobbar på, även om det "tar emot". Den som har brister i det paketet, packar ihop och går hem och lägger sig. Hmm...

Bara att ta ett konkret exempel: I vintras när vi körde agilityträningsgruppen så "skällde" jag lite på en av deltagarna för att h*n inte fick skälla på sin hund (hunden i fråga går väldigt lätt in i frustrationsbeteenden, framför allt skall och skutt, när den inte förstår vad dess människa menar/vill). En stund senare skulle jag köra Otto - som flippade ut... Varvid JAG höjer rösten och påtalar att DET DÄR ÄR INTE OK!!! Ottos reaktion på en sådan "åthutning" är att han sänker svansen, viftar på den, kommer in till mig (eller husse för den delen) och säger "förlåt, förlåt, förlåt, så skulle jag tydligen inte göra, nu gör vi rätt istället". Och sen kör vi så det ryker! Att förklara skillnaden för träningskamraten på en sån hund och dennes hund, var inte superenkelt. Ännu uppenbarare blir det dock om jag tittar på Hampe. Om jag hade gett honom en liknande åthutning, så hade han blängt på mig, packat ihop tassarna och sagt "då kan du köra agility själv, gnällkärring". Ja - det här med det medfödda mentala paketet blir mer o mer intressant ju mer man lär sig. Och ännu mer funderingar kommer ju kring det där med "vad ska jag ha för hund härnäst". Funderar på att försöka aktivera mina bloggläsare och specificera vad jag vill ha och se vad det blir för förslag?! Jag vet ju att det är en hel del hundfolk här och läser men inte skriver några kommentarer...



Idag ska jag jobba hemifrån, stoppa näsan i en manual och försöka komma framåt i den granskningen. Pust...



Hampes öga är det svårt att sia om. Jag tycker ju att han hänger mindre med ögonlocket, men att försöka se om det verkligen är någon förbättring är för mig som lekman totalt omöjligt.



Jo, och så har jag ju glömt att sätta in bilden på årets tack-blomma från fortsättningskursen. Det är så roligt när kursdeltagarna visar sin uppskattning. Tack snälla ni!




Igår "hittade" jag även videofunktionen på den nya kameran! Tjoho!

2 kommentarer:

Lotta sa...

Det där med Hampus kontra Otto låter precis som Iza kontra Karlsson. Känner sååå väl igen det. :)

Agnetha sa...

Snabb, mycket motor, lika glad om man får "göra om", lämplig för alla hundsporter OCH vallning!! Mycket social. Trevlig. Rolig. Mysig. Slöar gärna om matte/husse skulle vara på det humöret. Ingen träningsnarkoman - men ÄLSKAR att jobba!! Lagom storlek! Frisk o sund. Alltså: Kelpie - så klart!! Lycka till med ditt hundval!