fredag, juni 19, 2009

Glad midsommar!

Idag blir det en bildblogg. Tog kameran, började i fönstret och gick sedan ut och botaniserade i trädgården.


Saint-Paulia


Hibiscus

Fuchsia (den har ett namn men orkar inte kolla lappen just nu...)


Fortfarande lever penséerna!

Eftersom Otto har lite svårt att hålla tassarna borta från de levande igelkottarna så köpte jag en i keramik. Den var också lite spännande - en stund....


Plymspirean växer som ett ogräs varje år...


Blandade blommor i kruka

Den här lite roliga krukan fick B av en kursare i vintras!


Det finns blommor både högt o lågt!


Iris vid dammen


Svärdslilja (tror jag)


Okänd nyponros

Klematis, jag har för mig det är Nelly Moser

Akleja

Det här tror jag är ett Blågull

Klematis The President

"Presidenten" på håll - den bor ihop med en kaprifol...



Okänd ros

Stora dammen


Stenpartiväxt - okänd sort!



Jag är nästan säker på att det här är en Blodnäva.


Namnlös hängpelargon


Färgen på den här - och nästa - petunia blev oerhört "platt" på bild! I verkligheten är de som sammet....



Solros

Lupin - klassisk trädgårdsväxt. Eller är det ett ogräs? Tolkningsfråga?

3 kommentarer:

Lotta sa...

Här växer lupinerna i diket = ogräs. :)

Ha en bra midsommar du också!

Unknown sa...

Detsamma, det är ju faktiskt midsommar idag också!
Tjusigt! Mina ringblommor (enda blomster jag odlar, resten är bara ätliga grejer) råkade bli regnade på. Hälften är avbrutna och halvdöda. Morr.

Bibbi sa...

Mormor hade lupinerna i rabatten. De växer i o f s i dikena häromkring också... Mamma fick skrämselhicka när jag sa att jag sått lupiner "frivilligt". Egentligen stod jag mycket närmare farmor än mormor, men eftersom den förstnämnda bodde i lägenhet och på sin höjd odlade något på balkongen, börjar jag inse att när det gäller trädgård så är det mormors sådana som jag har med mig i bagaget. Förutom den jag är uppväxt i då. Och trädgård är ett ständigt pågående projekt.