söndag, juni 14, 2009

Vi hade i alla fall tur med vädret! (?)

Ja då var det gjort. Otto och jag har debuterat i agilitysammanhang - officiella sådana alltså... Vi har ju faktiskt startat på klubbtävling en gång redan. Det gick väl... inte så bra, kan man säga! Tur att jag vet att det här inte är på liv och död.

Tävlingen var alltså igår, på Höganäs BK. En tillställning helt i min smak. Bara klass I, en bana, totalt ca 220 starter (anmälningar, rättare sagt, för det var rätt många strukna). 37 largehundar i agilityklass och 34 i hoppklass.

Jag och hundarna körde till Höganäs vid 7-tiden igår i hällande ösregn. Otto bryr sig ju inte om väder så den biten bekymrade mig inte så mycket, men det är ju aldrig kul när allt är genomvått... Väl på plats träffade jag på klubbkamraterna/kursdeltagarna som jag tjatat på under våren om denna tävling. Det var 2 debutanter och en som har tävlat några gånger tidigare. Och så jag då.

Dagen började med inmätning eftersom Otto inte har tävlat tidigare. Och domaren var JÄTTEkul tyckte Otto. 49 cm fick domare J honom till så det var ju inget snack om saken - det visste vi ju (för icke agilitynördar så går gränsen för Large vid 43 cm). Sen vidtog - väntan... Det är märkligt det här med olika sporter för man väntar så mycket... En av kursarna/klubbkamraterna har varit "hästmamma" i många år och konstaterade snabbt att det här var ungefär som hästtävling. Vänta, vänta, och så en kort stund på banan!

Först var det small där "vårt" ekipage tog sig i mål men med mycket tidsfel. I medium hade vi ingen från klubben, i Large var vi 3. Både B-M och L gjorde fina lopp men med retliga fel på kontaktfält. I det ena fallet inte helt oväntat, i det andra kanske lite mer oväntat. Men att komma i mål som 7a resp 14e (tror jag?) på sin första start, tycker jag är riktigt bra!! I synnerhet om man sedan betänker vad jag och Otto lyckades prestera. Eller snarare - INTE prestera. OK, nu kan jag ju alltid skylla på att det inte är MIN hund men ändå. Nåja. I agilityklassen började det med 4 lite olika "skevade" hinder och sen balansen. Efter 2 hopphinder fick Otto syn på balansen. Han ÄLSKAR kontaktfältshinder... Tjoff så var han uppe på uppfarten. Och sen fick han syn på domare J. Honom ÄLSKADE Otto tydligen också, efter morgonens mätning?! Jag fick till slut ordning på stollerierna - nästan - och fortsatte. Men när han flög rakt av gungbrädan blev jag till slut riktigt irriterad och sa till "på skarpen". Och se - då, när vi var diskade "flera gånger om", då skärpte den lille busen till sig och gick som en klocka resten av banan! Jaja, ett kaoslopp får man ju räkna med, tänkte jag, nu kanske han skärper sig i hoppklassen?

Under tiden som agilityklasserna pågick så sprack det upp, solen tittade fram, vår hejjaklack bestående av L och T (med kompis?) kom på plats och vi hade en ganska mysig dag vid "ringside".

På eftermiddagen var det dags för hoppklass. L diskade sig tyvärr, B-M kom i mål men jag tror inte tiden räckte (har inte lyckats hitta några resultatlistor) och för egen del så... borde jag klivit av banan före start. Redan när jag satte upp Otto på startlinjen så såg jag hur han spanade in domare J. Gick tillbaka och försökte ha ett milt utvecklingssamtal om att det är MIG du ska bry dig om... 2 ggr. Startade sist i klassen så egentligen kunde jag ha hållit på hur länge som helst. Det finns för övrigt inte någon regel om hur snart man måste starta när man kommit in på banan, till skillnad från i hästhoppning. Till slut så slog nerverna slint i min hjärna och jag startade. Bara för att se hur Otto hoppade de 2 första hindren och drog rakt till domaren, för att sen dra av banan och hämta hejjaklacks-Ls fleecejacka?! Nog för att han ägnat sig åt agility med apportering på klubben en gång men det här var ju löjligt... Lite tur i oturen att jag var sist för det betydde ju att jag kunde "köra på" utan att någon hade några synpunkter. Återigen - när jag fått kontakt med den lille busen så gick det riktigt bra.

Det är bara att konstatera - tävlingsmiljöträning ÄR viktigt. Men nog ska vi våga oss ut någon mer gång. Jag har sett sämre ekipage än det vi presterade...

I fredags hade vi ju lydnadstävling på klubben och där hade vi INTE tur med vädret. Alla tävlande och funktionärer - utom jag som var tävlingssekreterare, och kökspersonalen - var som dränkta katter ungefär... Grattis till M som vann lydnadsettan och M som kom 3:a!! Båda med förstapris.

Idag tog vi sovmorgon och sen har B snickrat panel och jag har kört dammsugare och golvmopp... Var iväg och handlade lite, skulle bara ha lite kompletteringar till kylskåpet och TVÅ - säger TVÅ - billiga utekrukor till några plantor som blivit över. Hamnade på Blomsterlandet i Ängelholm och kom ut med ett fyrpack krukor ("bara" 99 kr för 4), 7 plantor samt 50 liter jord... Och "Snigelfritt"...

Sen blev det hopp-skutt i trädgården för hundarna medan jag planterade och B skruvade den sista panelen. En prommis har vi hunnit med också.... Och tvättmaskinen har gått varm. Jag vet inte om jag skrivit om det men jag har hittat en fantastiskt bra funktion på denna tvättmaskin. Timer!! Man kan alltså ladda maskinen på kvällen, tala om när den ska starta och - hepp - så är det klart när man vaknar på morgonen!

5 kommentarer:

Lotta sa...

Skönt att debuten är avklarad. Nu är det bara att sikta på nästa tillfälle. ;-)

Bibbi sa...

Det är inte utan att jag är sugen att ge mig "på't igen". Med lite mer träning så... problemet är bara att jag gillar de där SMÅ tävlingarna, som det inte finns så många av inom agilityn. Och därför är ofta anmälningstiderna rätt långa... Och på hemmatävlingen i augusti tänker jag INTE vara med. Dels är jag en usel förare när jag också ska vara funktionär, och dels har vi ju etik-förslaget om tjänstgörande funktionärs närstående, hund osv... Husse ska vara tävlingsledare då nämligen.

Lotta sa...

Ja men... en tävlingsledare i agility kan väl inte påverka utgången på något sätt? Bygger inte bana... dömer inte... och klass I, vem skulle bry sig?

Unknown sa...

Timer är skitbra!

Kul med tävlingspremiär! Himla praktiskt att Otto tycker det är så kul, fast inte riktigt så kul kanske :)

Bibbi sa...

Lotta, helt sant. TL i agility har inte mycket med utgången att göra. Mer än att han/hon är ansvarig för resultatlistorna. Det är egentligen ett tyngre skäl för mig att jag inte är någon bra tävlingsförare samtidigt som jag är funktionär(sansvarig)... Har nu spanat in en ny tävling, hehe...