fredag, maj 25, 2007

Vi och dom

Just i detta nu när jag skriver detta är jag stationerad på bussdepån i Ängelholm. Officiellt ägnar jag mig åt att renskriva protokoll från 2 möten med vår systemleverantör som vi har haft nu i veckan (tisdag och onsdag) men jag passar på och sticker emellan med lite bloggning nu...

Det är ganska intressant att sitta i fikarummet och lyssna av stämningarna bland bussförarna inför det nya systemet som alla berörda nu fått utbildning i (eller på?)! Vissa kommentarer går det inte att låta bli att bemöta - som att det nya systemet skulle vara en renodlad skrivbordsprodukt, utan att ha haft några förare alls inblandade i planeringen. Ack, så fel... Vi HAR haft förare med i processen. MEN sen är det ju så att det är ca 2500 olika människor som kör buss bara i Skåne län. Och i projektet - med samma utrustning och system - ingår även Halland, Kronoberg, Jönköping och Blekinge. Visst - jag fick inte tyst på den som "gnällde", men med viss påhejning av en mer positiv förarrepresentant, så tror jag ändå att det blev en liiiten tanke som fastnade i huvudet på personen. Hoppas åtminstone det. Det är ju det här som är problemet med "teori" och "verklighet". Det är så lätt för vissa att säga att "ni som sitter på kontor, förstår inte oss" när de inte har en susning om hur vi har tänkt, arbetat, tagit in synpunkter osv. För just DEN personen har inte blivit tillfrågad... Detta är inget som är unikt i det här projektet, sånt händer överallt, både i jobb och på fritiden, tycker jag mig märka. Ju större organisation, desto vanligare att många upplever att "de där uppe, lyssnar inte på oss som är i verkligheten" (eller hur jag ska uttrycka det, hoppas ni förstår hur jag menar).

De 2 avdelningsdagarna blev i alla fall helt OK. Det var rätt skönt att koppla bort allt vad biljettsystem hette. Det var heller ingen som upplyste mig om att det tydligen FANNS ett trådlöst nät på stället där vi var, så jag hade inte datorn igång på över ett dygn! I synnerhet igår, när vi hade utomhusaktiviteter hela tiden (hade en intressant rödrosa ton i ansiktet när jag kom hem) så var det riktigt "gött"!

Sniglarna har ju fått lite andrum nu som sagt. Det där med revirhävdande (se kommentar till tidigare blogginlägg) var ju en intressant tanke. Det är ju himla synd att igelkottar tydligen inte äter "mördarsniglar" för vi har minst 2 st "Pigge" (möjligen är den ena en Pigga?) som stryker omkring hemma. Ikväll ska jag göra en ny attack, tänkte jag. Ska dock ta mig en funderare på strategin. Måste helt klart ta till lite fler metoder - "snigelfritt" är slut så det blir till att köpa nytt, punktinsatser på extra drabbade ställen känns också som en idé... Det finns även "snigelbarriärer" man kan sätta runt sina odlingar - detta står nu högt på inköpslistan. Kanske är det också dags att preparera några snigelfällor (avskurna plastflaskor med öl i) så de får begå självmord...

Igår kväll var det förresten klubbtävling i agility på HU-klubben. Uppslutningen var definitivt inte stor, detta tänker jag dock inte kommentara vidare här och nu. Vi som var där, hade i alla fall trevligt (förhoppningsvis trevligare än de som inte var där) och Hampus och jag vann hoppklassen (och vi var i alla fall 3 startande!) med bara en vägran (tror jag - eller blev det 2 innan vi var klara). Med tanke på att det var en bitvis ganska trixig bana så var det bra jobbat. I agilityklassen diskade vi oss... PM.et till den ena lydnadstävlingen jag har anmält till har kommit också. När jag nu ska hinna med den där intensivträningen jag skulle göra vete katten - det blir mycket jobb framöver...

Inga kommentarer: