onsdag, oktober 29, 2008

On the road...

Till att börja med får jag nog tycka lite synd om mina föräldrar. De har nämligen köpt flygbiljetter av Sterling. Men jag tänker inte ringa och vara medkännande dotter förrän imorgon...

Igår och idag har jag kört bil till Lund där vi just nu bedriver en del testverksamhet. Igår noterade jag en flock rådjur som var ute och betade på en åker - de som stod närmast motorvägen var nog inte mer än högst 50 m från vägen. Det var lite halvskumt och djuren smälte in väldigt väl mot bakgrunden. Jag undrar hur många av bilisterna som överhuvudtaget noterade denna potentiella risk?! OK, lite skadad är jag av B, som stundtals har mer koll på vad som finns vid sidan av vägen än på den, men någonstans i bakhuvudet finns något från körkortsutbildningen också...

Idag hamnade jag bakom en körskolebil när jag var på väg hem. Det finns en rondell vid utfarten från Lund, som jag och en kollega och vår chef har lite olika uppfattning om hur man ska ta sig igenom. Det var därför intressant att se hur körskolebilen betedde sig. Som JAG tycker att man ska göra! Hurra!

På motorvägen såg jag också en rätt kul text bakpå en tysk långtradare. Min gamla skoltyska fick det ungefär till att "Utan mig skulle motorvägen vara skönt tom. Precis som ditt kylskåp." Rätt fyndigt faktiskt...

Och så är det vinter på riktigt. Detta noterade jag egentligen redan i måndags när jag körde ut till klubben, men glömde bort det. Tills jag körde dit igen idag. Snöpinnar... Ja, såna stakpinnar utmed vägen... I Skåne. I slutet av oktober. Hutter!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Ojdå, det var trist. Hoppas de åtminstone hade hittat riktigt billiga biljetter!

Jagande pappa ger samma skada, väldans praktiskt på safari dessutom! :)

Anonym sa...

Ja snöstakar är ju också ett vintertecken...

Lime sa...

Plogpinnar heter det ju... Det är inte till för att snön ska ha något att luta sig mot... ;)

Och hur kör man in en cirkulationsplats då. (Rondellen är ju den platsen i mitten av en cirkulationsplats. ;) )

Bibbi sa...

I cirkulationsplatsen följer man de "hjälplinjer" som finns målade på vägen. :-)