fredag, november 28, 2008

Time out

Verkar som jag använt den rubriken förut. Nåja.
Efter att tre kvällar på raken kommit hem och landat i soffan och inte haft energi till något mer än en hundpromenad (som förresten tagits före sofflandningen), och dessutom en del rent fysiska varningssignaler utöver trötthet, så bestämde jag mig igår raskt för att ta en semesterdag idag. Jag behöver "komma ikapp mig själv" helt enkelt. Min chef, som är en lyhörd och klok man, sa OK till detta utan något som helst knot. Jag tror att han, precis som jag själv, inser att det är smartare att ta en dag "off" så här och förhoppningsvis vara på hugget igen på måndag.

Till saken hör nog också att jag under helgen ska hålla kurs igen, den här gången är det kursledarutbildning inom hundungdom. Det har varit lite för mycket helgaktiviteter under hösten, det erkänns. Ska försöka skärpa mig under våren på den punkten!

Igår var det månadstävling på klubben men för första gången på... 2 år eller så, var inte jag och Hampus med. Har inte tränat lydnad med någon större struktur på länge, det har mest blivit agility ett tag nu, och jag kände mig inte särskilt motiverad att gå ut i regnet. Vi körde lite agility innan månadstävlingen drog igång - nu kan han faktiskt ta 8 pinnar högerslalom (matte på "fel" sida har ju varit ett problem länge för denna hund som från start skulle bli lydnads- och brukshund...). Nu ska vi hänga på sista sektionen på slalomet snart också...

Det var ganska glest deltagande rent allmänt - bara 3 lydnadsekipage. Men november månad, mörkt och regn, bidrar knappast till att få många deltagare. Det fanns ärtsoppa och glögg kvar sedan söndagens övningar (ärtsoppan hade alltså bott i frysen) så det blev en rätt mysig kväll ändå för oss som var där. Jag personligen hoppar ju över ärtsoppan men det var andra som var glada för den.

Idag ska jag alltså bara göra saker i min egen takt, började med en sovmorgon till nästan 8... Sen har jag hasat runt och småplockat lite med disk, vikt tvätt och sånt. Men helt utan press på mig själv att jag "måste" göra det här, och det här, och det här... Den där borttappade listan har jag lämnat därhän, kan man säga. Och just nu tänker jag INTE skriva någon ny, idag ska jag bara göra det jag "kommer på" själv. Åka och adventshandla är dagens stora "happening", tror jag. INNAN alla andra ska göra det på hemvägen från jobbet en fredag som denna. Får väl ge mig ut i gråvädret med vovvsingarna också. En rejäl promenad brukar vara bra medicin för en mentalt sliten matte. Synd att inte solen skiner för det hade jag verkligen behövt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Klokt! Och kloka chefer är guld värt!

(Och punkt till där vi är lika; jag äter inte heller ärtsoppa!)