söndag, april 18, 2010

Att jag aldrig lär mig??

Det här med att ta på sig en liten grej här och en liten grej där... Många bäckar små blir som bekant en stor å!

Den största ån i min tillvaro just nu är spårtävlingen nästa helg. Eftersom vi även i år tvingades byta marker blev det inte kul för spårläggarna och med en helt färsk sådan fick jag ju planera in att hjälpa den personen med uppläggningen. Nu har vi lämnat skogen och kör på sant skånskt manér på öppen mark, vilket onekligen underlättar det hela när det gäller att lägga upp spåren. Jag återkommer till det.

Igår, lördag, lyckades vi få en liten sovmorgon. Sedan var det inplanerat besök på återvinningsgården för att avyttra allehanda skrot från vinterns byggnationer m.m. - det har liksom lagrats på hög... Husse hade lånat ett släp så det lastade vi redan i fredags och sen bar det iväg så vi var på plats när de öppnade. Lasta av och så hem igen och lasta nytt lass. Pust! Jag lyckades även få husse att inse att av de halvfulla färgpytsar som står på hyllor utmed trappan ner i källaren, är det många vi aldrig kommer använda igen - alltså lämnades även dessa in för miljömässigt omhändertagande.

Sedan var det dags för återlämning av släpet, vi stannade till och tittade på möjliga möbler till uterummet (vi ska ha ett par fåtöljer där), Bauhaus fick ett besök, Ica Maxi likaså och så en tur förbi den mark där husse är med och jagar vildsvin för att kolla läget... Hundarna fick hänga med där och fick en skogspromenad på köpet. Vi såg inga vildsvin men en flock hjortar (jag hävdar att det var 5-6 st, husse säger ca 10...). Ja, Lazer lät vi inte se dem. Jag vill INTE att han ska börja jaga klövvilt!

Kl 15 hade jag stämt träff med min nya spårläggare M. Underbara människa, bra koll på avstånd och naturliga riktpunkter i naturen som stora stenar, nedfallna träd osv. Utmärkta egenskaper om man ska lägga spår! På 1½ timme hade vi grovplanerat ett spår och satt ut upptagsruta. Detta var helt klart personligt rekord för min del, men det beror säkerligen på att man har en helt annan "koll" i öppen mark. I skogen är det ju mera meck, t.ex. att ha koll på avstånd så man inte kommer för nära andra delar av spåret, eller så kommer man runt en gran och "hoppsan, här var det ett stängsel/ogenomtränglig dunge/träsk". Vi skulle ha ut 2 spår och även det andra gick på 1½ timme att få ut, skönt. M verkade hyfsat trygg i sitt nya uppdrag och vi har haft telefonkontakt idag också, så jag känner mig lugn.

Idag var det dags för vår nya "bruksträningsgrupp" att inleda övningar i skogen. Det är C&J som ska köra sök, M (inte samma M som ovan) som mest är inriktad på spår men blev nyfiken på söket nu när h*n fick se det live, K som är helt grön på allt vad hundträning heter - gick en kurs med sin gamla hund för snart 15 år sedan, har nu en ny och är fd arbetskamrat till mig, och så jag då... Lazer har jag ju tänkt ska köra spår så det blev lite valpövningar idag. Ms hund L fick ett spår, och Ks S fick prova några "hitta-övningar" vilket hon klarade riktigt bra faktiskt. Lite godare godis nästa gång så...! Otto fick också vara med och "hitta" C och M, han ska ju verkligen inte köra sök med tanke på hans "egentliga" jobb som drivande jakthund, men något tyckte jag han skulle få göra - och jag var inte riktigt upplagd för att lägga något längre spår. Det gick ändå ganska hyfsat även om vi fick sätta "tummen i ögat" på honom för att han inte skulle fladdra iväg på andra äventyr än att hitta människor med godis. Vid närmare eftertanke har jag kommit fram till att OM vi ska göra om detta så ska vi köra med kampleksaker hos figgarna + hos mig, då "händer" det lite mer och då tror jag Otto blir kvar på ett annat sätt i det han håller på med. Vi hade några trevliga och nyttiga timmar i skogen och avslutade med fika.

Vid hemkomst var det bara att dra igång dammsugare, golvmopp och matlagning, svärföräldrarna på ingång för försenat födelsedagsfirande... Trevligt och planerat, skönt att hundarna fått sig en dos på förmiddagen!

Efter den tillställningen har jag ägnat mig åt diverse föreningsjobb och det är här jag verkligen märker det här med "många bäckar små". Det är ett par mail att skriva, någon utbetalning att göra - och vips så har det gått en timme?! Och nu, nu är det hög tid att sova. Imorgon är det jobb och valpkurs igen.

Hostan vägrar ge med sig så jag får nog försöka planera in ett läkarbesök i veckan. Nu börjar halsen dessutom kännas rosslig IGEN. Urk.

Inga kommentarer: