torsdag, april 29, 2010

Fullt upp

Igår lämnade jag hemmet kl. 07.00 på morgonen och återvände ca 23.30... Först jobb och sedan "kongressombudsträff" i distriktet. Tanken var att B skulle hämta upp mig Eslöv, men han blev försenad från jobbet så jag fick ta bussen ut till regementet på Revingehed där mötet hölls. Intressant utfärd i verkligheten och ett tillfälle att se det jag jobbar med användas "på riktigt". Biljettmaskin i buss alltså.

Mötet, ja det var väl som det var... Stundtals en lite låg nivå på diskussionerna kan jag tycka, och lite skrämmande att distriktsstyrelsen faktiskt efterfrågat klubbarnas åsikt i en fråga och fått 2-3 skriftliga svar OCH att ett antal av de närvarande inte kunde lämna någon åsikt från sin klubb för att man inte diskuterat frågan! Sen tycker jag det är lite trist när man använder folks "bakgrund" som argument till att vederbörande inte är... okej, eller vad jag ska kalla det. "Typisk 08a" var det som det handlade om och oavsett att jag själv är 08a så tycker jag sånt är lite tramsigt. Kanske tur att den ende i lokalen som vet hur pass väl jag känner de 08or som var på tapeten, är B...

Om jag inte är imponerad av en persons kunskaper/kvaliteter behöver jag ju inte blanda in huruvida denne är från Göteborg, Dalarna eller för den delen av "icke-svenskt ursprung". För ett antal år sedan satt jag på ett distriktsårsmöte i Stockholm där valberedningen presenterade en kandidat med kommentaren "ja h*n är ju bra på att köra hund". Men - är det verkligen det som gör en person lämplig att sitta i en styrelse? Visst, en del kunskap om kärnverksamheten (hund) är det ju bra att ha. Men lika lite som alla stjärnkirurger är lämpliga att bli sjukhuschefer, eller att den bästa snickaren är den bästa arbetsledaren, tror jag att alla SM-förare är lämpliga att sitta med i styrelser... Det handlar ju om att vara en bra ledare och administratör om man ska sitta med i en styrelse (eller bli chef på jobbet).

Idag har arbetsdagen rasslat iväg i rasande fart som vanligt, och kvällen har jag tillbringat på klubben - dags att registrera betalningar till agilitytävlingen (anmälningstiden gick ut i måndags så nu har nästan alla betalt) och anmälningar till lydnadstävlingen som vi har samma dag. Det var månadstävling i brukslydnad och lydnadslydnad så jag passade på med det administrativa i väntan på att planen skulle bli ledig för lite agility. Otto skötte sig väl "så där" - jag satte ihop en kombination som blev svårare än jag själv tänkt mig och det är f-n så svårt att veta när jag ska vara nära och "hålla i" och när jag ska vara lite längre ifrån och försöka "dra med" hunden... Pust! Hampus fick komma ut och köra lite också, han sprang på riktigt bra faktiskt. Han håller på att bli tillfälligt uppväckt ur sin pension. Åter till det om några dagar... Lazer fick träna lite kontakt, "gå fint" och springa mellan hinderinfångare utan någon bom. Vanlig markbunden träning alltså...

2 kommentarer:

Lotta sa...

Instämmer till fullo i att den praktiska hundkunskapen inte spelar någon som helst betydelse för hur bra/dålig man är som förtroendevald.

Den bästa ordförande vi haft i klubben var en tjej som tävlat lydnadsklass I och appell med sin Berner Sennen! Men ... hon var en fantastisk administratör! Och organisatör. Problemet med de som tar förtroendeuppdrag och samtidigt tävlar på hög nivå är att de sällan har tid och kraft att sköta förtroendeuppdraget på det sätt det förtjänar, för hundträningen tar för mycket tid.

Bibbi sa...

Nu har vi ju visserligen en ordförande i min klubb som tävlat elitsök och nu är han väl i högre med nästa hund och har en på gång i appell, men det är nog inte så vanligt med det engagemanget i både föreningen och den egna träningen...