söndag, april 11, 2010

Hallelulja!

I helgen har hundarna lekt på tomten. Jaha och vad är det med det då, undrar den som inte läser min blogg så ofta/noga. Jo, med tanke på hur Otto såg ut när vi hämtade hem Lazer, så är det så man blir tårögd nu när de har SÅ roligt och jagar varandra under helt vänskapliga former! Idag hängde t.o.m lillebror i Ottos öron – och Otto “drog emot”… Öhm, det egna örat som kampleksak?? Det var något nytt!

IMG_1196

Igår var vi på inofficiell agilitytävling nästan hela dagen, det var naturbruksgymnasiet här i byn som arrangerade. Två tjejer hade det som projektarbete och överskottet gick till Hundstallet. Nästan 200 starter hade de fått ihop, undrar om det var mottagaren av överskottet som bidrog till det? Att jag och Otto diskade oss hej vilt behöver jag knappast nämna… På inoff öppen klass är det ju lite för svårt för oss, eftersom en öppen svårighetsmässigt ska ligga ungefär som klass II. Och vi kommer ju inte runt klass I ens… Skönt att ha nära i alla fall – kunna köra hemifrån en kvart före banvandring är ju inte så ofta det händer.

Efter det ägnade jag mig en del åt trädgården, nu är det “vårbruk” i allra högsta grad. B har snickrat på hundgård hela helgen, vi vågar – trots leken – inte ha Otto och Lazer tillsammans obevakade så nu får Otto en egen “kupé”. Även idag har det lagts mycket arbete på detta projekt.

Förmiddagen idag lade jag på förberedelser inför spårtävlingen om 2 veckor. Någon gång ska vi väl lyckas ha samma marker 2 år på raken, men inte de här 3 åren då jag har varit inblandad, nej nej… Suck, pust, stön! Det är inte utan att jag hoppas på ett par-tre återbud i högre klass för det blir bökigt att få ut spåren på vissa håll misstänker jag. Det är ju inte hur mycket tid som helst att vifta på heller.

Det är vårkänslor på fönsterbrädorna här nu. Frösådderna gror och växer (i alla fall en del av dem). Min hibiscus har börjat blomma.

IMG_1204 Funderar som bäst på om man vågar beskära den som bor ute i rabatten? Måste kollas…

Efter spår-reket anslöt jag till trädgårdstjänstgöringen, eller ja, först röjde jag i uterummet vilket var välbehövligt efter vintern då det bl.a. tjänstgjort som byggarbetsplats… Sågspån ända uppe under taket! Sen planterade jag – potatis i hinkar (som får stå inne i sagda uterum och gona till sig) och penséer. Grävde upp rosor och clematis och planterade i stora krukor. Klippte ner en clematis “The president” (enligt “boken” ska den klippas när björkarna har musöron, men det brukar jag aldrig hinna pricka in så jag chansade idag) och en kaprifol som var vääldigt spretig… Hjälpte B med diverse handräckning… och vips så var det sent och ingen av oss orkade ens fundera på matlagning = ett restaurangbesök blev lösningen. Pust.

Och nu har jag pysslat med SBK-distriktets region 1s sammanställning av nästa års tävlingar, betalningar till vår agilitytävling och… snart dags att sova… Pust!!

Inga kommentarer: