lördag, april 24, 2010

Det var det, det...

Efter ett antal återbud packade vi ihop både högre (som var inplanerat till idag) och lägre (som egentligen skulle varit imorgon) klass spår idag. Eftersom vi har elit samtidigt och vi bara har en plan som "sväljer" momentet framåtsändande så bestämde vi redan tidigare att köra lydnaden först för mitt gäng idag. Med facit i hand hade det inte behövts, eftersom det bara blev 5 (av 9 anmälda) i högre och 1 (av 6 anmälda) i lägre... Men det kan man ju inte veta. Jag är inte själv helt förtjust i upplägget även om jag vet att det förekommer på olika håll, har aldrig behövt tävla under sådana omständigheter så jag har ingen personlig preferens egentligen, mer än att jag tycker att det känns bakvänt. Även den ena domaren påpekade detta - det var egentligen det enda som fanns att anmärka på, menade h*n...

Efter platsliggning, budföring för lägre hunden och lydnad, så var det 2 av högre-ekipagen som tackade för sig. Båda hade en tävling till imorgon och valde väl att "spara" hundarna när de såg att lydnaden inte skulle räcka till uppflyttning. Eftersom jag i dagsläget inte har någon hund jag tävlar med i bruks så vet jag faktiskt inte hur jag skulle ha gjort, för det är nog ganska individuellt hur "sliten" en hund blir av en dags tävlande. Annars är det ju ett utmärkt tillfälle att få ett tävlingsmässigt spår - okända marker och okänd spårläggare...

Efter spåren hade vi 2 högre-hundar kvar till uppletandet. Den tredje klarade sig visserligen runt men med flera pinnar borta. Frågan är nog, med tanke på hur det såg ut efter rutan (vi hade spåren på äng så vi kunde se en god bit), om inte hunden "genade" någonstans... Lägre-hunden kom runt men med för lång tid.

Uppletandet gick fint för båda ekipagen om än något bättre i det ena fallet. Vi har hittat en i mitt tycke utmärkt uppletanderuta och att den dessutom så här års är full med vitsippor och därmed fantastiskt vacker, gör liksom inte saken sämre. Dock konstaterade både jag och den ena domaren, som var med ifjol också, att då var den ännu vackrare. Våren ligger liksom lite efter i år.

När prisutdelning och lunch var avklarat var det bara att kasta sig i bilen och köra hem, duscha och byta kläder. Bs systerdotter skulle konfirmeras idag. Själva konfirmationen i kyrkan fick hon klara utan mig för det började redan kl. 11, men bjudningen efteråt hann jag till... Och vips så hade eftermiddagen gått.

Nu är hundarna promenerade och B har stuckit till skogs (ständigt dessa vildsvin) med Otto i bagaget, vilket brukar betyda att det inte blir något skjutet... Finns eftersökshunden med, så håller sig svinen undan, verkar det som? Jag tänker ägna kvällen åt HU-distriktets bidragsansökan till landstinget och att träna lite med Lazer. Kontakt och inkallning... Har börjat jobba på att flytta in kontakten till rätt position dvs vid min sida istället för att sitta framför. Något lite extra måste jag ju börja pillra med, eller hur?

Och så har PMet till DM i agility dykt upp på nätet. Om en vecka är det dags. Eftersom det på DM ska vara klubblag i lagklassen så fick vi för oss att anmäla ett sådant, vi har ju faktiskt 4 large-hundar som tävlar. Otto är väl den som är "sämst" av dessa med alla sina diskningar, de andra är åtminstone uppflyttade till klass 2 åtminstone i den ena klassen (jag tror det är agilityklass alla de andra är uppe i 2:an i). Eftersom vi ändå skulle dit så anmälde vi även till individuella loppen i öppenklass (vilket i praktiken alltså betyder att alla tävlar mot alla oavsett vilken klass man egentligen tävlar i - så vi lär antagligen möta ett och annat SM-ekipage), så det blir en heldag.

Igår kväll gjorde jag ett litet ryck med mina frösådder också och flyttade över åtminstone en del i större krukor. Sedan tog jorden slut. Får bli ett stödköp imorgon!

2 kommentarer:

Lotta sa...

Hm... skrev en lång kommentar som bara försvann. Fick ett felmeddelande... Försöker igen.

Här är det inte alls ovanligt med lydnaden först för högrehundarna. Har även varit med om att lägre kör lydnad först. Lydnaden först var inget jag uppskattade med Iza. Hon mådde bra av att ha ett spår i benen först. Med Karlsson är det nog tvärt om. Fördelen med att köra lydnaden först är ju att man faktiskt får köra den, oavsett hur det går i spåret. Iza gjorde fyra lägretävlingar utan att vi ens fick komma in på lydnadsplan, och DET var lite snopet... Man ville ju gärna stämma av hur man låg till liksom.

Bibbi sa...

Faktum är att på ett möte jag var på för ett tag sedan konstaterade vi att om man lusläser regelboken så FÅR man fortsätta även med ett missat spår - om domarna godkänner det.
Citat ur reglerna: a) Underkänt huvudmoment
I alla grupper utom appellklass äger domarna rätt att avstänga hund som underkänts i huvudmomentet från fortsatt deltagande.

Nyckelformuleringen är här "äger domarna rätt att". Det står inte att de måste...!