måndag, april 05, 2010

På rätt kurs?

Påsken har rasslat förbi i ett rasande tempo. Skärtorsdagen är en av få torsdagar då vi INTE åker till klubben utan istället tar det lite lugnt hemma, med ägg och sill och annat "påskigt".

På långfredagen var vi bjudna till svärföräldrarna på sen lunch, innan dess hann B jobba på med vårt extrarum (blivande arbetsrum, hävdar jag...), jag gjorde inte så mycket nyttigt mer än läste ut ytterligare en bok (skyller lite på hostan...). Den senaste veckan har jag tillbringat till fullo på min ordinarie arbetsplats och åkt tåg till och från jobbet så jag har faktiskt hunnit ta mig igenom TVÅ böcker. Den första av dessa var "Kalaharis skrivmaskinsskola för män" - ytterligare en del i serien om Damernas detektivbyrå. Det är något charmigt över de här böckerna, kanske framför allt att de är hälsosamt korta avseende antal sidor! Ibland är det skönt att inte behöva läsa 4-500 sidor innan boken är slut. TV-serien däremot klarar jag inte av, jag somnar!! Den andra var med i min "julklappspåse", av olika skäl har jag inte kommit loss med den förrän nu. "Eva Luna" av Isabel Allende. Wow vilken historia säger jag bara! Allende gav verkligen mersmak, ett härligt språk - även om jag alltid funderar på hur mycket som går förlorat i översättningar, och i just det här fallet stördes jag lite av det ständiga bruket av ordet "patio" - vad är det för fel på "innergård" som väl är ett utmärkt svenskt ord, för det är så jag tolkar en "patio" i det sammanhang som det förekom i den här boken. Och historien i sig, fullständigt fantastisk.

Påskafton ägnade vi åt mer byggnationsarbete och så gjorde jag ett ryck med frösådder (lyckades äntligen hitta mina sålådor, när jag egentligen var på jakt efter något annat), lite omplantering av några krukväxter och ett livräddningsförsök på min Mårbacka-pelargon. Vi får se om det lyckas... Tyvärr har det nog varit lite i kallaste laget i uterummet, så benjaminfikusen som också har bott där, fick jag dödförklara. När den inre "trädgårdstjänsten" var avklarad tog jag ett ryck ute - klippte bort vissna perenner och rev upp lite ogräs, märkligt att det redan hunnit få fart!?! En shoppingtur hann vi med också, det var lite nödvändigheter som behövde införskaffas, bland annat 2 stora krukor som får bli tillfälligt hem för mina rosbuskar i sommar. Sen kom jag på att där sitter ju en klematis också i den rabatten men den kan jag nog rädda till någon annan rabatt.

Igår var det så dags för agilitykurs. Vi hade hyrt in Gill Lantz igen, som vi gjorde i höstas. Den här gången blev det handling och bara handling för hela slanten. Otto fick för sig att hinder nr 2, som ändå stod på rak linje från ettan, skulle man INTE ta. Det spelade liksom ingen roll var jag stod, om jag rörde mig eller stod stilla... och det var INTE det som var den tänkta svårigheten (ett blindbyte "åt fel håll")! Vi delade upp banan i mindre bitar och igår hann vi ungefär hälften. Lite senare på hemmaplan tog jag och tränade lite sitt, följa med vid sidan (på både vänster och höger sida) och inkallning med Lazer. Vi höll väl på i 5 minuter vilket jag tycker är fullt tillräckligt för en 4 månaders valp. Det tyckte inte han... Mer, matte, mer, sa han när jag tyckte att det var dags att gå in!

Idag var det dags att hugga in på resten av banan och fortfarande spökade det där hinder nr 2... Någon form av kommunikationskrasch var det helt klart. I övrigt så går ju Otto bra - när han lyssnar på mig... Det blir en del yviga svängar som Gill var på mig om, men frågan för mig just nu är om jag verkligen ska "peta" i sånt eller fokusera på att få Otto att lyssna? Idealet är väl egentligen att kombinera, antagligen... Men vi satsar ju faktiskt inte på SM, jag och Otto. Komma i mål någon gång är väl närmare sanningen. ;-) Idag passade jag på och tog hjälp av L, så att Lazer fick prova en kort tunnel för första gången. Han var väldigt skeptisk till en början men med lite envishet så fick vi honom igenom en gång, och som så ofta - då lossnade det. Det här var ju skitskoj, sa han efter 3:e försöket och efter 4:e tyckte jag det fick räcka.

Väl hemma var det dags att köra dammsugare och golvmopp... Husse har snickrat vidare både inne och ute, bl.a. har vi haft ett par gamla äppelträd som sett rätt så ruttna ut - de finns nu inte längre och misstanken var välgrundad, det var inte mycket liv i de stammarna. Vi får väl fundera på om vi ska plantera något annat där istället.

Hostan hänger kvar så jag börjar se starten i Göteborgsvarvet gå om intet i år igen. Även om jag teoretiskt skulle kunna gå runt en halvmara i rask takt, så är det ju inte riktigt det jag vill. Nåja, den som lever får se.

Inga kommentarer: