måndag, september 13, 2010

Helg = vila??

Som svar på rubriken kan jag säga - knappast! Den här helgen har milt sagt gått i ett, mestadels i hundens tecken och faktiskt bara roliga saker, så det gjorde ingenting. Men helt bra är det väl inte att på söndag kväll undra vart helgen tog vägen och lite vagt känna att man nog skulle behöva en ledig dag till... Nåja.

Lördagen gick till stora delar åt till att stå i montern för HU-distriktet på Sofiero-utställningen. Eftersom broschyrer och annat material fanns hemma hos oss gällde det ju att vara på plats med det i tid, läs ca 08.30 eftersom utställningen börjar kl. 9 (agilityn drog igång lite tidigare än så). Jag passade också på att titta på träningskamrat K som ställde ut sin tik S för första gången. Med tanke på hur lite de tränat på själva utställningsdelen (springa snyggt och stå stilla) så måste jag säga att de gjorde riktigt bra ifrån sig! Ut ur ringen kom de med ett rött och ett gult band och jag tror att K var mer än nöjd som jag uppfattade det. Kritiken var på tyska men med gemensamma krafter lyckades vi nog klura ut det mesta.

Framåt lunchtid kom även B in och var med i montern ett tag, sista timmen fick jag ta själv och då hade det börjat regna = mindre kul. Folk är inte så intresserade av rena info-montrar då utan de som är kvar är de som ska handla eller kolla på någon som ska delta i finalen (eller själva göra det).

Hem, in i duschen och på med andra kläder - iväg till Bs syster vars dotter fyllde 15 i förra veckan, för uppvaktning. Jisses vad de ungarna växer... Deras mor har även lärt sig, efter konfirmationen i våras (då jag ju var upptagen med spårtävling under den kyrkliga delen), att om man vet ett datum i god tid så ska man meddela oss det direkt. Eftersom sonen i den familjen bara är ett år yngre än sin syster, är det nu dags för nästa konfirmand. Eller ja - till våren alltså. Datumet är redan bestämt så vi fick det presenterat innan vi gick, "boka nu in det här". Kollade kalendern när jag kom hem och - jaha, där rök en agilitytävling på hyfsat nära håll... ;-)

Igår var det söktävling på klubben och jag hade hand om sekreterarjobbet. Inte så fasligt ansträngande (totalt 7 startande i elit-högre-lägre, 2-2-3) och jag valde att följa med ut i skogen och titta på sök och uppletande. Försökte även fotografera lite men just hundar i rörelse är ju något som min, annars för storleken förvånansvärt bra, kamera inte riktigt reder ut. Det blev mycket rörelseoskärpa och mycket träd och mycket mossa. Lyckas jag få ut några bilder så kommer de nog tids nog hamna på klubbens hemsida: www.soderasensbk.com Laborerade lite med inställningarna och hittade nog mot slutet något som ändå funkade hyfsat även på hund i rörelse. Eller så hade lägre-klass-hundarna inte lika bråttom? Jo förresten, det hade de. Lite för bråttom kanske t.o.m... Ingen av dem fixade söket, tyvärr. En högre-hund bröt, så det var 3 kvar till uppletandet och lydnaden. Samtliga från en av våra grannklubbar så det blev något slags klubbmästerskap där?

När jag kom tillbaka till klubben så var B där och hade fikat lite med L som stod i köket. Hon hade beklagat sig lite över bristen på agilitytävlingar nu under hösten och med gemensamma krafter hade de gått igenom tävlingskalendern och hittat 2 tävlingar med anmälningstid kvar. Varav B konstaterade att åtminstone den ena kunde även jag åka på! Jaha - jakten då, undrade jag... Jo se den var dagen innan älgjakten börjar och då jagar de inte annat heller av princip. Hoppla! Bäst att smida när järnet är varmt, det är inte varje dag som jag blir uppmanad av min käre sambo att tävla, så jag gick hem och anmälde mig direkt. Antydde också att vi kanske borde titta lite på preliminära tävlingskalendern för nästa år - om vi nu ska börja utnyttja husvagnen lite mer så kan vi ju kanske kombinera det med hundtävlingar? :-)

När tävlingsdammet lagt sig och ett cert var utdelat till bästa elithund (som även blev brukschampion) åkte jag hem och vilade i 1½ timme innan det var dags att ge sig iväg på nästa övning - egen hundträning i skogen. Vårt lilla träningsgäng ägnade oss även denna gång både åt spår och sök. Lite uppletande blev det också eftersom en lösrulle kom på driven... Det märks på Lazer att de här övningarna tar mer på det lilla hjärnkontoret än han vill erkänna. Första skicket då han fick se figgen (K) försvinna gick utmärkt. Andra, där figgen (C) lagt sig lite vid sidan av en lite upptrampad stig, blev lite svårare. Han är ju inte dum den lille, han springer där det är upptrampat. Men näsan var nog inte riktigt påkopplad och där brände vi en del krut. Nästa skick på andra sidan blev det lite problem för då ville han inte ta fleecetrasan som vi har som lösrulle, efter några misslyckade försök vände jag och lät honom gå på C istället. Efter lite synhjälp och bollande med fleecetrasan innan jag skickade, blev det ett bra avslut i alla fall. När vi hållit på i nästan 2½ timme ringde B och undrade om vi fortfarande var ute "i det här vädret", hemma vräkte regnet nämligen ner. Återigen visade det sig hur lokalt väder kan vara ibland, vi var väl 1½ mil hemifrån ungefär och inte en droppe regn såg vi.

På kvällen var det Mamma Mia på TV3, filmen alltså. Eftersom jag har sett musikalen både på svenska och engelska har jag verkligen velat se filmen men det blev liksom inte av när den gick på bio och ja... köpa en dvd helt osedd känns inte aktuellt (men det var nära). Precis som när jag såg scenversionerna så satt jag och smålog lite småfånigt stor del av filmen. Var lite rädd att jag skulle somna för det brukar inte spela nån roll om film/tv-serie är jättebra och något jag verkligen vill se, när jag har kört på så här... Är jag trött så är jag trött, liksom. Tydligen hade jag gått in i någon slags andra, eller kanske t.o.m tredje, andning för jag höll mig verkligen vaken hela tiden! Storyn är verkligen banal men... japp, gillar det hela skarpt. Bara musiken... wow liksom. :-)

4 kommentarer:

Lotta sa...

Menar du att det inte är normalt att varje söndagkväll känna att "det vore skönt att vara ledig lite nu"?

Bibbi sa...

Det är väl ungefär det jag menar? Som sagt, jobba halvtid till full lön men med hälften av jobbet vore helt OK... :-)

Agnetha sa...

Känner igen det där med att "inte hinna med tjocka släkten"....Ibland måste man "offra" hundaktiviteten - och det svider!!

Bibbi sa...

När min bror gifte sig, gjordes det "i smyg"... det blev dock någon form av bjudning (påstådd annan anledning) men vi var inte inbjudna. Han hävdade att "ni hade ju inte kommit ändå" - jo, om vi hade vetat att det var bröllop på gång så hade vi det.

Det är ju roligt att svägerskan i alla fall har lärt sig att det är lika bra att säga till i god tid om datum som man faktiskt VET i god tid. Då ökar chanserna att vi inte bokat in oss på annat.