torsdag, september 09, 2010

Träning i teori och praktik

Torsdag = träningsdag på klubben. Eftersom vi hade vissa problem med en kombination på tävlingen härom helgen så byggde vi upp den svängen. Tyvärr hade vi inte tillgång till någon riktig banritning utan bara en "schematisk skiss" som jag ritade i minnet på kvällen på tävlingsdagen. Avstånd m.m. var alltså inte skalenliga (som det brukar stå i en del sammanhang). Och då blev det problem... när vi skulle bygga alltså. Vi var ju 2 som sprungit banan ifråga och hade en ungefärlig idé om hur det såg ut "då". Sen fanns det andra som ville "rationalisera"... eller så förstod vi helt enkelt inte varandra, jag är osäker på vilket. Till slut blev det byggt och vi kunde träna. Återigen drog Otto upp på A:et trots att jag "trodde" att jag hade honom i min hand, den här gången mer än på tävlingen. :-( Jag får inte släppa honom en tusendels sekund... Vi körde även svängen åt andra hållet och krånglade då till den genom att ändra hur en tunnel skulle tas. Jag kände mig som en fruktansvärt dålig agilityförare just där, det blev hafsigt och "vispigt" men Otto gjorde rätt ändå! Duktig hund! Däremot fick vi problem med en till synes enkel tunnel, där jag - hrm - nog var lite för "lat" och inte sprang på ordentligt mot tunneln. Istället drog han upp på vippen - från sidan?! När jag senare gick ut på banan utan hund och började "krypa omkring" (nåja, huka mig ner, i alla fall) och försöka se saken ur hundens perspektiv insåg jag att i den vinkeln han kom så såg han definitivt inte tunneln ifråga, däremot mitten på vippen. Nu ska han ju inte ta den på fel sätt för det, men lite intressant var det.

Lazer fick trampa runt lite på vår nytillverkade "minivipp". Helst skulle jag velat fått honom att sitta stilla när den inte rörde sig (jag hade ställt en fot på den) men det blev för svårt, det fick räcka att gå/stå.

Vi ägnade också lite tid åt att titta på det här med "bakdelsträning" på YouTube... En av hundarna i gruppen tvärvägrar att gå upp på både vippen och balansen. A.et går bra (efter mycket trixande). Hunden är en go och glad och yvig Golden, och jag har lite en känsla av att han inte riktigt har koll på sin kropp... Tror därför att det skulle vara bra med lite övningar i "kroppskontroll" så vi kikade på sånt som "klossträning" och "kliva i lådan" (där råkade vi i o f s hitta en katt som gjorde det men so what). Vi får väl se om husse ifråga anammar tankarna.

Väl hemma tog jag tag i lite hemslöjd och satte ihop ett Ikea-hyllplan i furu samt 1½ Ikea-dörrmatta och 1 Ikea-badrumsmatta, till en "kontaktfältsplanka". En häftpistol hade också en aktiv roll i slöjdandet (jag tittade en stund på en limtub, men bestämde mig för att börja med häftor, märker jag att det inte håller får jag väl ta fram limmet). Nu ska här tränas kontaktfält med den lille svarte. :-) Vi har redan invigt, helt kort, i hallen. Då var uppdraget mest bara att kliva på plankan (som alltså ligger helt plant på golvet). Nu är det bara det där träningsprogrammet som fattas!

Inga kommentarer: