onsdag, juni 01, 2011

Vett o etikett i kommunikationssamhället...??

Den senaste veckan eller så har jag vid ett par tillfällen blivit riktigt irriterad.

Dels, som jag skrev i förra veckan, detta med att klippa ut och klistra in saker jag skrivit, tagna ur sitt sammanhang. Big no-no i min värld... Det finns liksom en anledning till kommentarsfält på FB och blogg dvs synpunkter etc framförs i anslutning till där det ursprungliga är skrivet.

Dels, igår, så började min privata mobil ringa. Jag satt upptagen på jobbet och hade inte möjlighet att svara. Ljudet var avstängt och jag lät det "ringa ut" i förhoppning om att personen skulle lämna ett meddelande. Icke, man försökte igen. Eftersom det ringdes från en mobil så drog jag snabbt och diskret iväg ett SMS: Jag sitter i möte på jobb. Trodde att man skulle förstå vinken. Icke. Det fortsatte ringas. Jag tryckte bort samtalet - de flesta (upplever jag) brukar förstå vinken när man efter en ringsignal får upptagettonen i örat; "aha, personen kan inte svara just nu". Och då försöker man lite senare - kanske 10 min senare eller så?? Nej då, här ringdes det på. Varannan minut eller så. Till slut var jag ur mötet och satte mig i bilen och ringde tillbaka. Handlade det om "liv och död" (som jag ju nästan började tro av det febrila ringandet att döma). Nej, knappast. Jag påpekade ganska vasst att jag har faktiskt ett jobb att sköta och det betyder att jag inte alltid kan svara i telefon!

En (privat) mobiltelefon betyder inte att man svarar alltid. I den svarar jag när jag har möjlighet (i synnerhet på arbetstid när det gäller mitt privata nummer)...

Jag vet inte riktigt vad det är som håller på och händer i min omgivning, men de här tendenserna bekymrar mig. Vi måste ha respekt för varandra, kunna ha olika åsikter (utan att "hänga ut" någon annan eller bli ovänner för livet) och respektera varandras tid. Ideellt arbete för mig betyder att jag ställer upp med min fritid. På jobbet måste jag prioritera det jag är anställd för och avlönad för...

4 kommentarer:

Unknown sa...

Ja fy, ringa igen och igen blir jag med galen på!

Lotta sa...

Nu kanske inte den här människan tillhör kategorin mobilobevandrade människor, men min gamla mamma hon tror att det blir något fel om jag "trycker av" hennes inkommande samtal och hon får upptagetton i örat. Då ringer hon igen, och igen, och igen...

Annars; mycket irriterande!

Bibbi sa...

Den här personen har jag fram tills igår betraktat som rätt så... tekniskt kompetent, kan vi väl kalla det.

Tina sa...

Jag håller med dig ;) helt otroligt att man inte tänker längre än näsan räcker. Förstår om du trodde det hänt något....