tisdag, maj 31, 2011

Läs en boooook....

... nåt sånt var introt till "sommarboktipset" när jag var... ja, betydligt yngre i alla fall.

Det har jag gjort de senaste veckorna, mestadels på tågresorna fram o tillbaka till jobbet. Ytterligare en pocket-deckare ur kassen från K: Pulver av Sara Blaedel. Ytterligare en som faller inom ramen "skandinavisk" eftersom författaren är danska och det hela utspelar sig i Köpenhamn.

Och... bara det faktum att det har tagit mig flera veckor att läsa ut boken känns lite märkligt. En bra deckare för mig är svår att lägga ifrån sig... Det är något med den här historien som inte riktigt griper mig. Kanske för att jag redan från start upplever huvudpersonerna som lite schablonartade. Den unga kvinnliga polisen som inte riktigt vet vad hon vill med sitt privatliv (håller den karaktären på att ersätta de de manliga, slitna, som dricker lite för mycket....??) och den unga kvinnliga journalisten (som dessutom är ensamstående mamma) som kastar sig in hals över huvud i saker som faktiskt blir riktigt farliga (nån mer än jag som känner igen dragen hos Liza Marklunds Annika Bengtzon, bara på den beskrivningen??). Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är som gör att jag inte fastnar i den här berättelsen. Någonstans på mitten började jag fundera över om en viss person kunde vara inblandad. Att sedan få skrivet på näsan att den kvinnliga polisen reflekterar över "hur kan man försörja 4 personer på en polislön" känns som att det är ett nästan övertydligt försök att få oss läsare att tänka i den riktningen. Kanske har jag läst (och sett) för många deckare men det här var ingen höjdpunkt, tyvärr. (Men tack ändå K för möjligheten att läsa ännu en författare som jag knappast skulle provat annars, även om den här tyvärr inte gav någon direkt mersmak.)

Inga kommentarer: