lördag, april 28, 2007

En liten utflykt

Igår packade vi alltså husvagnen och körde till Sölvesborg, där det idag har varit ungdoms-DM. Innan avfärd lyckades jag faktiskt klämma in ett kort löppass på en kvart. Bättre än inget!

Hundarna var lite oroliga när det var läggdags, i synnerhet Otto som inte har upplevt husvagnslivet tidigare. Men annars var övernattningen helt OK. Skönt att slippa stiga upp i ottan, utan bara kliva upp och rasta hundarna, äta frukost och - vara på plats!

Största delen av dagen har jag inte haft någon officiell uppgift, utan jag har tittat och fotograferat. Hoppas att åtminstone några av bilderna blev OK. Har inte kollat på dem ännu. Det är dock vid såna här tillfällen som jag längtar efter en systemkamera - med ett rejält objektiv. I synnerhet lydnad är svårt att fotografera med en pocketkamera med 3x optisk zoom... Man kommer liksom inte tillräckligt nära! Jag har i alla fall försökt fota både agility, handling och lydnad. Samt prisutdelningar. Jag tror att vi har alla prisutdelningar på bild. Så småningom ska väl åtminstone några bilder dyka upp på distriktets hemsida: www.skaneblekingehu.se

Det jag tyvärr inte kunde fota var freestyle eftersom jag dömde där. Skulle aldrig drömma om att försöka slänga upp kameran vid domarbordet... Det var flera riktigt, riktigt bra ekipage och alla deltagare jobbade på bra med sina hundar. T.o.m de mest motsträviga vovvarna gjorde en hel del bra insatser. Det känns som att standarden har höjts över lag, det vi kunde se för ett par år sedan (när jag började döma) med hundar som drog från banan eller bara tvärvägrade att göra något överhuvudtaget, har försvunnit. Förhoppningsvis är detta ett tecken på att deltagarna kommer med mer genomtränade hundar, åtminstone är det min upplevelse. BRA jobbat allihop, om någon av dagens deltagare skulle råka läsa detta!

När dagen var över så tuffade vi hemåt igen. Nu ikväll har det varit lite telefonjour och även förberedelser inför morgondagens resa till Linköping. Möte.... freestylemöte...

1 kommentar:

Anonym sa...

ja, det är ju inte så lätt att komma ihåg vad som är vad faktiskt när man ä terv....eller springer.... skoj att han tävlar i elitbruks med en springer:). Gillar ju detta med udda raser i brukset- har ju själv vart där med min vizsla:)(nåväl, springer är väl inte så ovanligt, men i brukset är de ju det....)
Hörru förresten blomesperten - har ni gula vitsippor i skåne?!!? (se min blogg, är förbryllad)