lördag, april 21, 2007

Reservspår!?

I torsdags fick jag klart för mig att mitt arbete med spårläggningen förmodligen har varit... ja, inte i onödan egentligen, men lite snopet kändes det när vi fått så många återbud så att mitt spår omvandlats till ett reservspår. OK, ska jag se det ur ett tävlandeperspektiv så var det kanske bra att bespara någon tävlande detta spår då det verkligen inte var "roligt" bitvis. Men som sagt, lite snopet känns det.

Det har varit lite mycket i veckan så jag har inte hunnit skriva så mycket här. I tisdags hängde jag med B ut till BK när han skulle hålla kurs (agility). Där var det full aktivitet med 2 lydnadskurser också, men eftersom inte alla fikar på samma gång, så lyckades jag klämma in lite träning med både Hampus och Otto när någon plan blev ledig. Otto är faktiskt riktigt, riktigt rolig att träna med! "Will to please" kallas det i spanielvärlden, det jag upplever att han har. Samarbetsvilja, kanske man kan kalla det på vanlig svenska?! Vi körde lite kontakt och korta sträckor (några steg) fritt följ, samt att jag började "pilla" med snabba lägganden. Det ska nog gå att få till det också men jag tror jag ska ha leksak istället för godis som belöning där. Hampus fick också en dos fritt följ, inkallning med ställande (och då kom det en rymling från en av kurserna, som han inte ens tittade åt - bra!) samt sitt-ligg-skiften. Tempot börjar fixa sig nu - men så är det den där biten med att jag ska stå lite längre ifrån. Hm.

Idag var det då dags för DM-spåren. Samling för spårläggarna i skogen kl. 07.10. Rena sovmorgonen för att vara spårtävling, men eftersom det är DM så körs tävlingen delad, så lydnaden är först imorgon. Jag noterade att jag var den enda spårläggaren av kvinnligt kön idag! Fast då konstaterade en av "gubbarna" att "äh, vi kanske är en samling kärringar allihopa". Det som är kul med den här klubben är att det är mycket med det "sociala" runt såna här arrangemang. Det grillas korv medan spåren ligger till sig osv. Mitt reservspår behövdes inte, men jag fick ju ändå gå ut det. Om utifall att... Hade en tanke på att skicka ut Hampus (lite häftigt kanske att skicka en hund som inte lyckats bli godkänd i appellklass - nybörjarklass för er som inte är "hundmänniskor" som läser här - på ett elitspår?) men så hade jag ju lovat att hjälpa till med uppletandet... Den rutan var ingen "sinekur" för oss som skulle lägga ut föremålen. Det var nog en höjdskillnad på 10 meter, MINST, från botten på rutan till där domare, tävlande och publik stod. Den backen sög bra, när man traskat upp för den några gånger!

När uppletandet var klart så var det mat i klubbstugan för domare och funktionärer. Mums.

Det blev alltså inget spår för Hampus idag, men jag funderar på om vi ska köra upp till spåret imorgon förmiddag och gå med båda hundarna, bara "på kul" och se vad som händer. Låta dem "skiftspåra" t.ex... Otto har ju visat att han kan... Det ligger ju 8 apporter ute...

En rejäl promenad fick i alla fall båda hundarna när jag tuggat i mig lunchen. Passade på att fotografera lite också. Det börjar bli väldigt grönt på en del ställen.

Under eftermiddagen har vi mest slappat här hemma. Ibland behöver man vara lite lat!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Snopet med spåret när du lagt ner så mycket jobb, men nu är det ju klart till nästa gång iaf. ;-)