tisdag, maj 06, 2008

Bifall, avslag och...

Igår kväll var jag klubbens representant på distriktets träff med kongressombuden. Som jag minns det från mitt gamla distrikt togs dessa frågor där i samband med vårens medlemsmöte, men här körs det som ett separat "event" (för att prata som vår kommunikationsavdelning gör...). Det var dock ingen anstormning av klubbar, av 33 klubbar i distriktet var det väl 7 eller 8 som var på plats. Kanske bidrog det till att det var en god stämning och bra diskussioner. Vissa stickspår blev det, men det hela var klart på 3 timmar i alla fall. Verksamhetsberättelsen tog en timme att gå igenom så jag var lite orolig för att det inte skulle bli klart före midnatt, men sen traskade vi igenom motionerna i ganska rask takt och de förslag från förbundsstyrelsen som finns.

Dock finns det en sak som fascinerar mig med dessa glest befolkade möten. Jag är övertygad om att det ute i distriktet sitter medlemmar som har massor av synpunkter på saker som händer "centralt" och som det t.ex. ligger motioner om, men är dessa personer på plats - eller ser till att någon från deras klubb är det...? Tja, jag vet inte, men känner mig tveksam. Tyvärr är min erfarenhet att ofta är det de som skriker mest om att "dom på förbundet skiter i oss medlemmar" som syns minst på olika möten. Och då ska man komma ihåg att jag gick på mitt första årsmöte i föreningssvängen (i kanotklubben, på den tiden) redan 1986, så jag har varit med ett tag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har nog en poäng (eller flera) i den iakttagelsen.