torsdag, maj 29, 2008

Månadstävling

Ja, då var det då dags för månadstävling på klubben igen, eller "träningstävling" om man så vill... Fast det är "nästan" som riktig tävling, med prisutdelning och allt. Idag hade vi riktiga domare också - det är det inte varje gång vi får ihop till.

Nåja, Hampus och jag var enda ekipaget i lydnadstvåan och det gick väl... rätt hyfsat faktiskt, om vi bortser från 2 nollor i protokollet - den ena mer oväntad än den andra. Hade inte "om" varit och vi fått betyg 6 på vart o ett av de momenten så hade poängen räckt till ett förstapris - om det varit officiellt. Och det var det ju inte.

Hur som, så här såg protokollet ut:
Platsliggning - 10 (här fick jag ligga med halva gruppen ettor och det är ju lite "nervöst", något strul blev det för de la om hela det gänget efter någon minut - Hampe låg dock tryggt och stadigt enligt uppgift)
Fritt följ - 8, pos, snett sitt, släp (här är jag inte riktigt överens med domaren, jag tyckte inte det kändes som en 8...)
Platsläggande - 9, dk fot start (han var inte riktigt "med" så bättre ett dk än en hund som sitter kvar tänkte jag. Efteråt kommenterade även domaren mitt "falsett"-ligg-kommando - hon hade först varit helt övertygad om att det var ett pipdjur!)
Inkallande med ställande - 0, uppe och går. (Av någon underlig anledning satt han inte kvar?! Hjärnsläpp?? Otydlig matte?? Vi fick göra om och då gick det bra, t.o.m ett bra stannande, dock en liten tempoväxling på ingången)
Sändande med ställande (rutan) - 0, ville ej. ("Som vanligt" höll jag på att skriva - fast den här gången sprang han hyfsat rakt ut mot rutan - och stannade precis före "gränslinjen" till själva rutan... Men det tar sig, förut har han ju ibland inte ens sprungit i rätt riktning! Sen fick han för sig att ett nedfallet löv nog var en target och sen var förvirringen total...)
Apportering - 8,5, tempo (här är jag själv RIKTIGT nöjd! Bra fart ut, klockrent gripande. Nerdraget var pga tempoväxling på vägen in, men det kan jag ta efter allt strul vi haft med detta moment!)
Fritt hopp över hinder - 10 (inte mycket att säga om, den satt bra!)
Fjärrdirigering - 6, dk sitt, dk ligg, flyttar fram (tja - att jag överhuvudtaget fick honom att göra något kändes bra för när jag vände mig om var fokus åt ett helt annat håll)
Helhetsintryck - 10 (Tack för det!!)

1 kommentar:

Anonym sa...

Att få en 10:a på helhetsintryck säger väl allt. Toppen Bibbi. Men visst är det synd att han ska nolla, en fema vore ju jättebra i detta fall.
Ia