söndag, april 20, 2008

Vart tog helgen vägen?!

Det sägs att tiden går snabbare när man har roligt/mycket att göra och det verkar ju stämma...


I fredags em/kväll:
  • Skogen, kontroll av upptagsrutor + uppletanderuta med I. Det tog ett par timmar men fördelen av att jag gick en runda med Hampus & Otto direkt på plats. Otto är en förstklassig sakletare - plötsligt sticker han ner näsan i en håla och kommer upp med ett par borttappade vantar i näbben...

Igår:
  • Återvinningsgården med diverse "mög" som följd av bygget...
  • Skogen för kontroll av spårstart/-slut med spårläggare + mottagare. Det visade sig att den nya mottagaren var släkt med den ena spårläggaren och granne med den andra - så det kändes ju tryggt att de var beredda att kommunicera med varandra i alla fall! Nu vet jag i alla fall var spåren börjar och slutar och åt vilket håll de går ut ur rutan.
  • Medan jag var i skogen jobbade B på hemma, inklusive åkte iväg och la ett par spår åt hundarna!
  • Handla - mat och mer jord till rabatter och pallkragar...
  • Gå spåren. Gick "så där" - Hampe var mycket förvirrad i första vinkeln men det är länge sen han spårade, det ska erkännas.
  • Bada Hampus. Schampo och hela paketet, alltså.
  • Tvätta - soltorkade lakan hann tyvärr inte bli torra... :-(

Idag:

  • "Skurat" växthuset
  • Tvättat bilen
  • B lagt spår åt hundarna igen, som vi tog efter en lite längre promenad. Idag gick det bättre i vinkeln...
  • Satt ut inköpta "betesstationer" för Snigelfritt.
  • Fortsatt tvätta - och städa...
  • Flyttat rabarberplanta
  • Klippt Hampus (vårfrissa...)
  • Sorterat lite papper, skrivit ett protokoll

Puh. Inte konstigt att man inte orkar vara så särskilt kreativ här i bloggen...

En bild på bambun "Simba" efterlystes ju så den kommer. Här.


4 kommentarer:

Unknown sa...

Fullt ös medvetslös! :) Men har man roligt så...
Tjusig planta! Ska bli skoj att se den "live"!

Anonym sa...

Hej och hopp, full fart som vanligt. :)

Jag har också rabarber som skulle behöva flyttas. Hur gör man? Har den rötter så att man behöver gräva djupt? Den växer för tillfället i symbios med diverse ogräs som jag skulle vilja bli av med vid flytten. Kan man gräva upp och skölja av innan nyplantring?

Bibbi sa...

Lotta: Ja de hade rötter, ganska djupa. Vi grävde upp med en jordklump och grävde ner på nytt ställe, på det gamla var det viss symbios med brännässlor... Jag återkommer med om det lyckas, möjligt att det blir lite si och så med skörden i år men den är flyttad en gång tidigare under min tid i Skåne och den överlevde då med just det resultatet, lite sämre tillväxt flyttningsåret men sen repade den sig.

De flesta växter går att flytta nästan när som helst, har jag fått råd om på odla-forumet...

Anonym sa...

Tack för tipset. Rabarbern befinner nämligen mitt på min appellplan och kunde gott få en någo mer undanskymd placering. :)