måndag, juli 21, 2008

Vilken härlig dag!

Husse har återgått till att jobba och därmed blir även jag väckt 05.30... Lika bra att stiga upp, gå morgonrundan och äta frukost alltså. Efter det tog jag en liten lur på soffan till morgon-tv, men strax efter 8 gav jag mig ut på en joggingrunda. Jag är egentligen inte överdrivet förtjust i att träna på morgnarna, fick nog av det under min aktiva tid med 2 pass om dagen, men idag kändes det som ett bra sätt att få mycket gjort.

Hade även bestämt träff med en av mina tidigare kursare på klubben för att träna lite lydnad kl. 10, så det passade ju tidsmässigt bra att springa, stretcha, duscha och sen sticka ut och träna hund. Vi körde en hund i taget och kommenderade varandra. Hampus fick köra fritt följ och ja - positionen var ju inte den bästa... Det ligger nog nåt i det där med att han tappar lite sting när det är någon som kommenderar! Bra - nu ska jag se till att köra mer med kommenderingar och belöna, belöna. Körde också rutan med kommendering och target och - jamenvisst, den satt ju! Nu hade vi inga målade linjer idag eftersom resterna av tidigare tävlingar har försvunnit med regn och gräsklippning... Passade även på att köra en apportering med Hampe och det gick också riktigt bra. Fokus på gripandet, tempot ut var kanske inte lysande, men det viktiga är att han tar den. Spelar ju ingen roll om tempot är på topp när han bara blänger på apporten. Så långt kommenderingsträning... Otto fick vara med på ett hörn, vi försökte köra lite konkurrensapportering för att få upp farten på Bs hund Bianca, men då skulle dom bara hälsa på varandra istället så den idén fick jag slå ur hågen. Vi körde också en platsliggning med Otto och Bianca, jag stod kvar i kopplet men han låg i nästan 2 minuter innan det "blev tråkigt". Otto är nog en sån hund där man får fundera på om han ska ha en "uppgift" under platsen, typ att ha hakan i backen. Nu har jag ju inte kört mycket platsliggning med honom så det är möjligt att det bara är mängdträning som fattas. När vi var färdiga med de "vuxna" hundarna fick Otto gå lite fritt följ, det var väl inte det bästa i historien men han VILL väldigt mycket. Passade också på att köra lite apportering med metallen, jag har ju fått för mig att jag ska köra in metallen först på denna hund eftersom han tenderar att tugga på träföremål. Vi får se om teorin håller. Första skicken var det mycket "hopp-skutt" och tendenser till lek men sen var det klockrent ut och snygga gripanden. Avlämningarna tar vi en annan dag!

Klockan är alltså bara lunch och jag tycker redan jag har fått mycket gjort. Nu ska jag passa på och hänga ut lite tvätt för vädret är faktiskt helt OK och sen får vi se om resten av dagen blir "slappa i solstolen"...

Inga kommentarer: