Det där med att skriva "att göra-listor" är något jag sysslar med både på jobbet och "privat". Ibland vete dock katten om de verkligen behövs - saker blir ju faktiskt gjorda ändå!
På jobbet lyckades jag idag ta mig igenom en del såna där jobbiga punkter - som ett protokoll som blivit liggande på tok för länge - pga att jag prioriterat manualerna som måste blir klara. En annan, betydligt roligare, punkt var ju det här med en ny ryggsäck. Det kändes lite lustigt att trava iväg och "shoppa loss" på arbetstid, men jag VÄGRAR köpa något som jag inte fått klämma och känna på, när det gäller såna saker. Till slut hittade jag en modell som kändes OK. Eftersom jag hade det befintliga "bärbara kontoret" på ryggen funderade jag nästan på att fråga om jag fick "provpacka" i butiken men bestämde mig för att det nog fick finnas gränser... Jag var svindlande nära att slå till på en kombinerade ryggsäck/dragväska, det finns ryggsäckar med hjul nämligen. Men efter visst funderande (hur mkt extra väger hjul och draganordning t.ex.) så bestämde jag mig för att fortsätta i ryggsäcksträsket. En väsentlig förändring kommer att inträda efter julhelgen, då tänker jag nämligen parkera den kalender i A5-format som min arbetsgivare försett alla anställda med. Den väger ett antal gram den också - och nu har jag ju beställt, och fått, en personlig almanacka. I betydligt behändigare format. Frågan är bara var jag ska göra av alla lösa lappar jag brukar slänga in i A5-pärmen?
Ibland har jag förmånen att kunna disponera min arbetstid lite efter eget huvud och idag var en sådan dag. Passade på att sticka hem lite tidigare och få tillfälle att komma ut på prommis med hundarna medan det fortfarande var ljust! Bara en sån sak! Så här års, när dessutom klubbverksamheten ligger nere rätt mycket för min del, skulle jag egentligen vilja göra så oftare. Utnyttja dagsljuset - och sen jobba på kvällen (vilket är precis vad jag håller på med nu - eller strax, när jag har skrivit klart här). Vår "kontorspolis" på jobbet skulle säkerligen ha en del att säga om detta beteende - men så länge det jag ska göra blir gjort så kan jag inte förstå var problemet skulle ligga. Men vissa anser ju att arbetar, det gör man kontoret, ingen annanstans - basta.
Väl hemkommen från promenaden högg jag tag i ett annat litet projekt - igår kom nämligen B hem med 4 maffiga julstjärnor. Han hade varit och jobbat på nån handelsträdgård eller liknande och fått med sig ett gäng. Dessa skulle nu placeras i lämpliga kärl. När jag ändå höll på och stökade med krukor och jord passade jag på att trimma mina stackars pelargoner lite - vissa av dem överlevde uppenbarligen inte frostknäppen så dem var det bara att kasta. Jag följer ju inte pelargonhandboken och förvarar dem svalt under vintern - vi har helt enkelt inget lämpligt utrymme - utan de får stå i fönstren som vilka krukväxter som helst. Det brukar funka det med! Detta har stått på min "mentala" lista i flera veckor men inte blivit av. Och så - vips - kom det ett gyllene tillfälle.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Där är en punkt där vi INTE är lika; listor! Skriver aldrig en lista på vad som ska göras, varken på jobbet eller privat. Har det i huvudet och det brukar funka rätt bra. Det är knappt jag skriver listor ens när jag ska åka och handla. Det funkar inte lika bra...
Skicka en kommentar