torsdag, december 25, 2008

Vilken överraskning!

Husse kan verkligen konsten att överraska! Igår när paketen skulle läggas ner i kassen för transport till husses syster med familj (där vi alltså firade julen i år) så fick jag nöjet (?) att klistra på etikett på det paket jag själv skulle få. Storlek ungefär som en större CD-box, så jag trodde ju att det var något i den riktningen. Oj, vad fel jag hade!! Det visade sig att det i paketet dolde sig en GPS-klocka (eller vad man ska kalla det...?). Perfekt pryl för att mäta hur långt jag springer (bör vara användbar även vid läggande av spår när det blir dags för sånt)!! Och jag som hela tiden har trott att husse betraktade mina motionsövningar med en viss skepsis! Nu är prylen satt på laddning så får den följa med ut på testning sen, på hundpromenaden alltså. Sprang gjorde jag igår och eftersom det har varit lite si och så med den biten under hösten, tänker jag inte pressa kroppen med dagliga pass även fast jag är ledig. Gårdagens pass, med 2 hundar varav en som "drar" och en som "släpar" blev min 3,5-kms runda på dryga 25 minuter. Det är inget högt tempo men det är verkligen inte det jag behöver just nu.

Julfirandet avlöpte hyfsat lugnt. Systerbarnen är ju så pass stora nu så a) tomten är avskaffad och b) pakethysterin är lite mindre än den var för några år sedan. Ibland kan jag tycka att det är lite "barnplågeri" att inte julklapparna ska delas ut förrän framåt 19-20-tiden på julafton. Där ska nog mina föräldrar ha en liten eloge, som tog till sig den engelsk/amerikanska seden med julklappsstrumpa. Så vi fick i alla fall några små paket på julaftonsmorgon = den värsta ångesten åtgärdad. Som jag minns det i alla fall?!

Till husse hade jag beställt en fotobok med bilder på framför allt Otto, från det att vi hämtade hem honom fram till idag. Hampus slank med på några bilder - och husse och jag också... Det största bekymret med sånt som kommer hem i brevlådan är ju att husse 9 ggr av 10 kommer hem före mig. Och ett sådant kuvert skulle väckt stor nyfikenhet. Alltså engagerade jag grannfrun (som brukar ta hand om vår post m.m. när vi åker på semester) till att vittja vår brevlåda några dagar... Mycket pyssel blir det ibland...!

Idag är det ingen direkt julefrid i vårt hus - husse är i full fart med bygget. Ständigt detta byggdamm... Slipdamm är ingen lek direkt! En bra dammsugare kanske jag ska önska mig i födelsedagspresent? Vid det laget borde det värsta vara över... Ja, jag kanske låter gnällig, men jag vet - det kommer att bli jättebra när det blir klart! Det är bara lite tröstlöst att dammsuga och -torka ena dagen, när det ser lika illa ut dagen efter.

För egen del tänker jag tillåta mig att slappa idag - lösa korsord och annat sånt som jag inte haft tid med under hösten. En viss del av julledigheten måste jag nämligen lägga på att slutföra mina studier dvs plugga inför tentan i januari och producera en mindre uppsats. Men det har jag ju vetat ett tag, så det bekymrar mig inte så mycket. Sen är det ju i ärlighetens namn så att jag är ganska nöjd bara jag tar mig igenom de här kurserna, jag har ju inget konkret mål med dem - mer än att bli lite klokare (och få några akademiska poäng att fylla på min CV med).

Jag har i alla fall INTE skrivit någon "att-göra-lista" för jullovet. Det får bli improvisationsverksamhet. Jag vet ganska bra vad som behöver göras här hemma och tänker strunta i att sätta press på mig själv. Har alldeles för mycket "duktig-flicka-tendenser" ibland. Det jag i alla fall ska göra är, ungefär: ta långa promenader med hundarna, träna lite appell-lydnad med Otto, kanske lägga något spår åt Hampus (han spårar ju gärna - men skiter i pinnarna, så därav att vi aldrig kommit ur appellklass), ägna mig åt mina studier, sortera papper och tidningar. Sen får allt annat bli i mån av tid och ork och lust. Punkt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Duktig flicka! Som improviserar alltså, och åtminstone försöker ta det lugnt. Det behöver du!

Den där gps-klockan vill jag veta mer om. Har du någon bra länk?

Njut nu av din ledighet!

Unknown sa...

Kan vara lite svårt med distansmätning bland träd (& hus), men man får ju ett hum i skogen iallafall :) Det roliga är kartorna, de kan man pilla länge med!

19-20 låter lite väl sent ja! Hos oss kommer totte precis efter Kalle Anka, det är rätt lagom. Bättre att dela ut paket så de har nåt att leka med...

Bibbi sa...

mialena: Det märkliga i sammanhanget är att familjefadern avvek efter Kalle just för att agera tomte på annan plats.

Unknown sa...

Ja det känns ju lite skumt. Men alla har olika varianter...