måndag, februari 07, 2011

Mer mat...

Igår tillagades ytterligare en "billiga veckan"-rätt. Kyckling med potatis o korinder rubricerades det som men eftersom ingen av oss är särskilt förtjust i koriander så strök jag det ur receptet redan från start. Vitlök tål ju inte B så det går också bort... Jag brukar ha lite problem med paprika men när den var tillagad så här så gick det bra. Sammanfattningsvis: Lite mer tidskrävande rätt (inget man gör när det är bråttom) men riktigt gott (tyckte även B som är lite misstänksam mot mina påhitt med nya maträtter). BBB blir betyget (dras ner pga tillagningstiden). Skalan är alltså 1-5 Bn. Det är ju lite pill med att skära upp potatis, paprika, lök o chili som gör att det tar lite mer tid än vad receptmakarna nog vill tro. Jag bytte ut råsocker mot brun farin som jag ändå hade hemma. Köpa ett helt paket råsocker för att använda EN MATSKED kändes totalt vansinnigt... (som jag sagt tidigare, ibland känns det inte riktigt genomtänkt med vissa ingredienser i de här recepten) På plussidan ligger som sagt att det var gott och när man väl öst ner alla ingredienser i pannan/grytan så sköter det sig självt.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tycker "stek i ugnen 20 min" låter mer tidskrävande än själva hackandet, men jag håller med, ibland undrar man hur man ska få i sig nån mat innan man svultit ihjäl.

Håller med om sockret! Råsocker är väl inte överdrivet billigt, om det nu ska vara "billig" mat? Brukar också köra med farin - eller vanligt socker, vi har sånt brunt (alltså oblekt, och producerat utanför EU, men den diskussionen tar vi inte här :) och det smakar ju annorlunda än vanligt "strö" ändå.

Bibbi sa...

Tja, det knepiga var att kycklingen skulle steka i ugnen i 20 min, samtidigt skulle man hacka grönsaker och sen skulle dom puttra i 20 min... Kan säga att kycklingen fick typ 10 min extra...