fredag, februari 11, 2011

Träning, kläder, örontrassel

Projektet "ligga med hakan i backen" för Lazers del går vidare. Jag vill ju ha det så under platsliggningen och började alltså i måndags. Utan några egentligen hjälpmedel utan bara genom att vänta ut när han spontant sänkte huvudet och belönade för det, har jag på 4 pass om ca 5 minuter vardera, kommit till ett läge då han verkligen TRYCKER huvudet i golvet! Det ÄR fantastiskt vad man kan uppnå med bra tajming och rätt belöningskriterier...! Nämnde detta på klubben under kvällen igår och då var det nån som undrade om jag inte var orolig att han ska börja snusa när jag flyttar ut momentet? Nä, varför det, om han har lärt sig att momentet är att ligga blickstilla med hakan tryckt mot marken? Givetvis kommer jag ju att få hålla koll i början och se till att fortsätta belöna önskat beteende (och inte oönskat) men jag kan inte se att det skulle bli ett problem.

Vi hade klädprovning på klubben igår också och det är ju alltid lätt kaosartat när det inte finns EXAKT de plagg som är planerade. Vi har hittat en firma som kommer att sy upp enligt våra önskemål (ja, inom vissa ramar då) men ett problem vi stötte på igår var att storlekarna upplevs som små... Vi får väl se var vi landar...

När jag kom hem upptäckte vi att Otto drabbats av blodöra. Ingen tävling i helgen, alltså. Veterinärbesök idag med tömning av vätska, kontroll av örat och diagnos öroninflammation som bakomliggande orsak. Hur fasen har vi missat DET undrar jag ju nu... Men hundar är ju ofta rätt så tåliga och jag tror att Otto hör till det extremt tåliga släktet, så han har nog inte "sagt" särskilt mycket. Fördelen med det inställda tävlandet är att jag hinner göra klart lite föreningsadministration. Inget ont...

2 kommentarer:

Lotta sa...

Kul att det funkar med hakan i backen. Jag la ju ner det med K för han tyckte jättesynd om sig själv och pep ännu mer...

Trist med blodörat. Det positiva är ju att han redan har hängöron. En hund med ståndöron blir ju lätt lite "ful" efter en sån dust. Hoppas ni slipper ärrbildningen också, så att han inte får ont.

Bibbi sa...

Veterinären hade frågat husse (som var den som hade VAV-jouren den här gången) om det gjorde nåt om det kanske blev lite "fult", att sätta ett drän som skulle sitta i 3 veckor tyckte hon var onödigt om det inte "måste" bli snyggt. Och jag instämmer - han har redan hängöron och det är ju rätt mycket päls på dem, så det bör ju inte synas särskilt mycket.