måndag, september 03, 2007

Han är inte bara snygg...


... han är duktig också!! Killen med snyggaste halsbandet på unghundsprovet syns här på bild...! Nåja, av praktiska skäl var det faktiskt retrieverkoppel som gällde stor del av dagen igår men vi tackar ändå vår vän M för det stiliga och jägarmässiga specialsydda halsbandet! Det är inte utan att Hampus är lite avis...?


Det har varit lite fullt upp de senaste dagarna, milt sagt. Vilket också fått till följd att det blivit några mer eller mindre "datorvita" dagar.


I fredags var det "tack-för-hjälpen" grisfest på BK. Klubben har som lukrativ "hobbyverksamhet" att samla in hönor som ska gå till slakt (stoppas i lådor och ställas på lastbil, om jag fattat saken rätt). JAG är inte delaktig i detta spektakel men väl B. Och till kalaset bjöds även respektive in, så vi var ett 40-tal personer som mumsade i oss helgrillad gris i fredagskväll.


I lördags bar det iväg till Öland där Otto skulle delta i wachtelhundklubbens unghundsprov på söndagen (dvs igår). Vi tog det dock som en liten utflykt också och packade husvagnen. Denna ställdes in på lämplig camping och så tog vi en liten tur ner till Ölands södra udde på lördagseftermiddagen. Jag har faktiskt aldrig varit på Öland tidigare vilket B var något fascinerad över. Tja, som jag konstaterade - där finns ingen kanotklubb... Mitt resande i landet har ju mest varit kopplat till det tidigare tävlandet i kanot.


Igår var det så dags för allvar. Upp i ottan och samling kl. 7. Ungefär som vilket bruksprov som helst alltså. För 2 år sen åkte jag ju ensam med Birk på provet, eftersom B blev tvungen att jobba just den dagen. Den här gången skulle husse själv föra sin hund - jag var med som "hartrampare" och allmän supporter.


För den mindre bevandrade när det gäller jakt så handlar det alltså inte om att trampa PÅ harar utan att gå på fält och trampa och på så vis driva upp hare. Som hundarna inte ska se - utan de ska följa spårlöpan med skall, en viss tid och längd osv. Detta är det "tunga" momentet med 4 olika delmoment inbakade (näsa, spårvilja, spårnoggrannhet och drevskall bedöms - jag orkar inte leta fram protokollet just nu men drevskallet var betyg 8 i alla fall).


Efter lunch/fikapaus var det dags för apportering. Detta har ju husse faktiskt tränat mycket på men det är ju ändå lite osäkert - funkar det på "bortaplan" med en "okänd" fågel osv. Jodå. Visst fungerade det! Otto fick visserligen för sig att han MÅSTE kissa på en rundbal på vägen in (han såg rätt festlig ut faktiskt - men B kunde hålla sig för skratt just då) och gjorde sen sitt snyggaste avlämnande någonsin. Betygsskalan på wachtelproven är 0-8 där 2 är godkänt och 8 "utmärkt". Betyget på apporteringen blev 7! Skottreaktionen var det inget fel på heller (en 8).


Vattenpassion - att hunden går i och simmar frivilligt - var nästa punkt på programmet. Det var inte heller något problem och det hade vi ju inte väntat oss heller. Otto höll på att ta med sig husse i plurret - så bråttom hade han i!!


Sista momentet blev skogssök. Och här gick det lite småtrögt... Lillebror var vid det här laget ganska trött och det har ju inte blivit så mycket träning i skogen av förklarliga skäl nu under vår och sommar - man ska ju vara snäll mot de vilda djuren när det är barnkammare i naturen! Och i höstas var han ju så liten så det blev ju inte så mycket då heller. Momentet blev godkänt i alla fall.


Dessutom bedöms hundens "Förighet" under dagen, dvs hur den "beter sig" i största allmänhet. En klockren 8.


För att bli godkänd krävs minst 32 poäng och godkänt på alla moment utom apporteringen där det räcker med att man "har försökt" numera. När jag gick med Birk för 2 år sedan var man tvungen att vara godkänd på alla delmomenten. Hm. Med dagens regler hade även han varit godkänd med råge alltså.


Totalt fick B och Otto ihop 60 poäng av 72 möjliga. En extra bonus och grädde på moset blev det när dagen avslutades med att Otto faktiskt blev "provbäst" dvs dagens bästa hund i båda grupperna! Riktigt, riktigt roligt!! Husse är stolt som en tupp, med rätta, och jag solar mig gärna lite i glansen jag med. Det är kul när det går bra!


Sen vidtog en lååång hemresa i mörker och regn... Men vi hade faktiskt tur för det regnade inte mycket under dagen utan var riktigt bra "hundväder" - ca 15-18 grader och molnigt största delen av tiden.


Det blir för övrigt ingen löpträning den här veckan heller - foten har repat sig men i lördags kväll lyckades jag trampa vid sidan av pallen vid husvagnsdörren och föll handlöst - landade på högra höften... Samtidigt som jag svor över detta skulle jag försöka fånga in 2 hundar som naturligtvis skulle kolla vad matte höll på med/såg sin chans att kolla läget på campingen. Där låg jag och lyckades väl typ få tag i ett öra och en svans, tror jag. Såg antagligen oerhört kul ut - men det var mörkt så förhoppningsvis var det ingen som såg. Det känns dock inte så kul i höften, som INTE mår bra idag efter detta missöde kombinerat med gårdagens "hartrampande" i ca 5 timmar. Dessutom skulle vi över ett dike vid ett tillfälle. Gissa vad jag landade på...? Samma höft, så klart... Jag har mer ont i kroppen idag än jag hade för en vecka sen efter Tjejmilen!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men ursäkta... Borde ni inte rimligen ha ätit helgrillad höna på festen? ;-)

Grattis till ett (uppenbarligen) mycket väl genomför unghundsprov!

Anonym sa...

Grattis!! Vad roligt med jatprovsframgångar! :)

Bibbi sa...

Haha, ja det kan man kanske tycka att höna varit passande... Faktum är att det tydligen är rätt många som minskat sin konsumtion av kyckling sen den här "hobbyverksamheten" startade.

Gratulationerna vidarebefordrade till berörd husse. Som fortfarande är oerhört stolt. Med all rätt!