torsdag, augusti 30, 2007

Nära skjuter ingen hare

Men idag var det nära. Riktigt nära... att Hampus gick in i rutan under tävlingsmässiga former, alltså!

Det har med andra ord varit månadstävling på BK igen. Den här gången deltog jag själv med min egen hund (den minnesgode läsaren kommer ihåg att det var husse som gjorde den senaste månadstävlingsstarten med Hampus). Det gick väl... halvhyfsat, får man ändå säga. Lite småtjafs att slipa på men ändock skapligt.

Platsliggande 9 - lägger sig innan kom (Här har H fått för sig att lägga sig ner i förväg, detta hände faktiskt på senaste "riktiga" tävlingen också. Situationsbundet, helt klart... Lite träning behövs alltså)
Fritt följ 8,5 - position, seg språng (tja, inte mkt att säga om)
Platsläggande 5 - dk röst x2 +sitter (här var dagens domare SNÄLL... ett sånt dk på läggandet ska vara betyg 0!!)
Inkallande m ställande 7,5 - snus, dk röst, tempo, bra stå (vet faktiskt inte vad det där dk röst var för något? trav in från stående igen, detta måste vi träna mer på!)
Sändande med ställande (rutan) 0 - utanför (Men OJ så nära det var... han sprang faktiskt ut, om än lite vid sidan av rutan och gick in i den från sidan - "STÅ" vrålade jag så klart men han hann ta ett par steg ut ur rutan innan spanielbenen verkligen stannade... men nu var det nära, som sagt...!)
Apportering 7,5 - tempo, dk, avslut (fick klämma på ett extra apport, blev en "runda" där ute... avslutet skiter jag just nu i, är glad att han hämtar!!)
Fritt hopp över hinder 10 - Bra! (inget att orda om)
Fjärrdirigering 0 - dk, går iväg, sätter sig innan (det där första skiftet... nu VAR han på väg upp men "ångrade sig" och när jag säger "Hampus" så går han mot mig... mer träning var ordet...)
Helhetsintryck 7,5 - ngt okoncentrerad, matte otydlig...?? Snus. Glad o trevlig! (Inte mkt att orda om här heller)

Relativt sett - vi har haft bättre betyg men nu börjar det ändå närma sig det där "betyg på alla momenten"...

Vad som var mindre bra var delen "språng marsch" under fria följet - för min mindre friska fot... Den känns nu... och jag som skulle vila?!

Inga kommentarer: