söndag, november 18, 2007

Inget planerat - men fullt upp ändå!

Ännu en helg närmar sig sitt slut... Det var ju som sagt ingenting alls inplanerat den här helgen men det betyder ju på intet sätt att jag är sysslolös!


B var ju på möte fredag kväll-lördag så jag hade bägge hundarna hemma igår. Tog en tur till skogs och gick vår "vanliga runda". Det var gråmulet, lätt duggregn (ni vet så där på gränsen mellan regn och dimma, ungefär) och alldeles, alldeles vindstilla. Vi var dessutom helt ensamma på "rundan" så det var alldeles, alldeles tyst... så när som på en och annan fågel. OK, visst är det härligt med vackra soliga höstdagar med sån där hög och "krispig" luft, men även de här stilla grådagarna har sin charm!

Resten av dagen gick åt till "livsuppehållande åtgärder" som tvätt och städning... Tvättkorgarna var överfulla så det var en välbehövlig insats på det området.

Idag har husse och Otto varit på jakt. Lillebror skötte sig i stort sett bra men var vid något tillfälle iväg på en lite väl lång tur för en kortdrivare. Att gå och hälsa på passkyttarna ingår väl inte heller riktigt i hans uppdrag. Men - han är ju fortfarande "liten". Och väääldigt social...!

Jag och Hampus stack till skogs på vårt håll, förutom rundan så fick Hampe ett 250 m spår med 5 apporter (den 6:e la jag 10 meter efter 5:an som "reservslut"). Det gick väl "så där". Han markerade 4 mer eller mindre tydligt, 1 gick han över helt. Men nog gör det skillnad när vi spårar lite oftare.

Eftermiddagen ägnades åt att tömma vitrinskåpet och datorbordet. Vi har ju dessvärre inget arbetsrum... som det har sett ut hittills har datorn stått precis bredvid tvn och dessutom mitt i dörrhålet till hallen. Detta av "nöd och tvång" eftersom det är där telejacket sitter... Men nu med trådlöst nät såg jag chansen att möblera om. När B kom hem var alla pryttlar uppställda på bord och det var "bara" att flytta skåpet (bordet har hjul så det var ingen stor flytt). Bara... tills vi konstaterade att det stod klart ostadigare på sin nya plats (högre golvlist, så inget ordentligt "stöd" mot väggen). B satte igång "säkringsprojekt" och till slut var det hela fastskruvat i väggen. Bara att ställa tillbaka alla grejor igen. Pust. Jag upphör aldrig att fascineras över att vi har så makalöst mycket prydnadssaker. Och det är inte bara mina pryttlar!!

Efter matlagningen (en fantastiskt mör lammentrecote, inköpt igår på en lokal gårdsbutik, det är skillnad på kött och kött) så har jag satt igång ett sånt där lagom kul projekt. Att få fart på vår nya dator. Att starta upp själva systemet skulle enligt instruktionen ta 30 minuter. Det tog närmare en timme. Sen ville virusprogrammet ha omedelbar uppdatering. Och sen vill virusprogrammet göra en total genomsökning av datorn. Det är det jag alltid har sagt - man ska ha mycket tid när man sätter igång med såna installationer!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det sista är så sant. Det tar alltid mycket mer tid än beräknat. När jag fick min personal-pc (eller snarare personal-mac) för några år sedan satte jag mig på annandag jul för att installera allt. Naturligtvis körde det ihop sig och jag provade att ringa supporten. Och kom fram! Till en svensk kille som satt på Irland! Han var sååå glad att få någon att prata med på annandag jul. Kan tänka mig att jag var ganska ensam om att ringa den dagen. :-) Vi satt nog i luren en timme medan han löste alla mina problem. :-)