torsdag, november 08, 2007

Kontorspoliser och...

När man, som jag, jobbat på lite olika kontor så märker man att vissa "typfigurer" dyker upp på de flesta arbetsplatser. En av dessa "typer" är den jag brukar kalla "kontorspolisen".

  • Hon (för det har hittills i mitt liv alltid varit en kvinna) är den som vill ha fullständig kontroll på var alla på kontoret håller hus, och hur länge de arbetar och... ja, listan kan göras lång.
  • Hon sitter vanligtvis på en position där man faktiskt HAR ganska god kontroll över såna saker, t.ex. som någon form av avdelningssekreterare, receptionist eller liknande.
  • För att utföra arbete, ska man enligt hennes mått befinna sig på kontoret. Inte någon annanstans, på möte med samarbetspartners, leverantörer eller vad det nu må vara.
  • Har man varit inne på kontoret och går därifrån (innan hon gör det) så har man "slutat för dagen". Att det kan vara ett möte på annan ort/plats som gör att hela eftermiddagen går åt - det finns liksom inte...
Och ja... jag erkänner, "it takes one to know one". Jag har själv haft tendenser åt det "polisiära" hållet - men det är många år sedan nu. Ska bli intressant att se om dessa dyker upp igen när jag blir äldre, för de flesta kontorspoliser jag träffat har varit 50+...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Shit, då är det inte så många år kvar nu? :-)

Fast å andra sidan är ju jag den som tillbringar minst tid på arbetsplatsen, så det kanske inte blir så ändå?

Unknown sa...

Bitter för att hon inte har ett roligare jobb själv kanske?
(eller eget liv utanför arbetplatsen...)

Sen kan man ju irritera sig över sånt som att rökare verkar få ha typ en timme mer rast än icke-rökare per arbetsdag, men det faller nog mer under gnällspik än kontorspolis...