måndag, december 28, 2009

Bara 3½ dag kvar...

... av 2009. Då borde det egentligen vara dags att summera året och börja planera för 2010 men det väntar jag nog lite med.

Lagom till jul började jag få en löjlig hosta och bli lite småsnuvig, och nu har förkylningen slagit till, om inte med full kraft så i alla fall tillräckligt för att slå hål på min plan att komma igång och träna mig själv igen. Är det något jag inte gör, så är det att ge mig ut och springa när jag har ont i halsen. Här finns det många "skolor" men halsont = ingen träning är något jag har med mig sedan länge. Däremot hindrar det mig inte från hundpromenader, så jag är ju inte totalt försoffad. Otto har de senaste dagarna haft tjänst som det han verkligen är, dvs jakthund, så någon direkt hundträning har det inte heller blivit. Hampus är ju numera så nöjd med att "bara vara" - allra bäst är det ju dessa dagar när jag är hemma hos honom...

Igår var alltså husse och Otto i skogen. Jag och Hampe tog visserligen en promenad på hemmaplan men dagens huvudinsats för mig blev faktiskt en röjning i "arkiven" - här har rensats ut gamla årgångar av Brukshunden, Hundsport, Allt om Trädgård och Allers Trädgård. Jag har bestämt mig för att försöka hålla nere innehavet av dylika tidningar till innevarande år och föregående år. Bor man "compact" så går det inte att spara på allt, och hur ofta läser man gamla tidningar, i ärlighetens namn?! Förra sommaren gjorde jag ett ryck bland de prylar som fortfarande är "magasinerade" hos mina föräldrar och ut åkte ett antal årgångar av just Brukshunden och Hundsport. Även en stor del av min skolgång fick gå till pappersåtervinning. Vad ska jag med gamla prov från högstadiet till?! Att spara på vissa "specialarbeten" som på den tiden betydde skrivmaskin och klippa och klistra ur broschyrer och kataloger, blev begräsningen. Möjligen kommer jag någon gång att slänga även dessa. Någon gång blir väl förmodligen när föräldrarna avyttrar villan och det inte finns plats för mer prylar i vårt hem.

Snön har smält bort igen eftersom det har varit plusgrader och regn. Nu på förmiddagen övergick dock regnet i fast form igen och stora vita flingor ramlade ner. Så nu är gräsmattan vitpudrad igen.

1 kommentar:

Lotta sa...

Nej det är inte ofta man läser gamla tidningar, vilket jag också har insett. Hundsport åker tämligen direkt och inredningstidningar o dyl har ett begränsat utrymme och så rensar jag ut underifrån vilket i praktiken innebär att det blir max två årgångar kvar.