måndag, december 28, 2009

Ett decennium

i kort sammanfattning?

Tja, någonting från varje år ska jag väl kunna komma på, tänkte jag…

2000: Flyttade in i en trea som jag delade med kompisen L, köpte Hampus, började jobba på Apoteket AB och satte in Hampus och Simba på hunddagis. Gamla schäfertiken Yin fick somna in.

2001: Simba uppflyttad till högre klass spår. Hände säkert en massa annat också?

2002: Bytte jobb (fram och tillbaka) och träffade B. Det var dock först på hösten efter att jag bytt tillbaka mitt jobb, som vi blev ett par.

2003: Gick agilitykurs med Hampus. Bestämde mig för att satsa på Skåne som bostadsort och efter att vi bevistat kompisen Ls bröllop packade vi in mina prylar i ett släp och flyttlasset gick söderut. Ägnade hösten åt studier i Medie- och kommunikationsvetenskap och åt att skrapa ihop LP1.

2004: Vi beställde och hämtade Björnfotens Birk, första wachteln i huset. Vadade fram i ett vattensjukt högre spår med Simba – utan att klara tidsgränsen… Jag började jobba på mitt nuvarande jobb i februari. Tikka, Bs tik, dog hastigt.

2005: Tävlade Simba för sista gången vid 10 års ålder. Tragglade på som projektsekreterare på jobbet. Försökte tävla appellspår och lydnadsklass 2 med Hampus med föga framgång.

2006: Birk blev sjuk och fick lämna oss. Istället kom Otto in i livet. Vi sökte oss allt mer till den lokala BK istället för HU-klubben. Kort efter att vi hämtade hem Otto, var det Simbas kropp som inte orkade längre. Fick börja ta del i testverksamhet på jobbet. Köket fick sig en ansiktslyftning under vårvintern. Hampus kastrerad. Vi köpte husvagn och åkte på semester till Dalarna.

2007: Praktiskt resultat av alla tester på jobbet då vi fick ut utrustning i verkligheten, i drift. Lämnade en sekreterarpost för en annan rent hundklubbsmässigt. Började engagera mig i lokala BKs tävlingar allt mer… Otto var med på unghundsprov jakt och blev provbäst, och jag slog höften halvt ur led kvällen före provet. Gav mig till att springa Tjejmilen för första gången på 10 år – den här gången bättre rustad än den förra.

2008: Vi startade äntligen den länge planerade utbyggnaden av huset. Jag började plugga vid sidan av arbetet. Världsutställning i Stockholm, Otto åkte ut med blått band. Hampus gjorde sitt livs bästa agilitylopp med typ 1½ tidsfel som skilde oss från “pinnplats”. Vår BK arrangerade sin första officiella agilitytävling. Sprang Tjejmilen igen, nådde nästan målet 55 min (56 och nånting). Husse “hittade” min nästa ras – jaktcockerspaniel - hävdade han och bokade på stående fot en valp… Vi startade en träningsgrupp i agility på klubben.

2009: Blev faster. Nytt badrum och tvättstuga invigdes, likaså uterummet. Var anmäld till Göteborgsvarvet men kom inte till start. Otto och jag började tävla agility i liten skala, hittills alla lopp diskade. Klubben arrangerade sin andra officiella agilitytävling klass 1 och 2, och större än så vill vi nog inte ha den sortens arrangemang. Sprang Tjejmilen för 3e gången. Gick på lydnadskurs med Otto. Otto fick cert på utställning. Dömde det första SMet i Freestyle. Hampus pensionerad från tävlande efter deltagande i årets KM-serie i agility. Äntligen parades lilla Engla och valpen – som nu har fått namnet Lazer – föddes.

2 kommentarer:

Lotta sa...

Jösses så ambitiöst, en hel decenniesammanfattning?! Tvivlar på att jag fixar det. En del år blir nog rätt blanka. :)

Bibbi sa...

Jag utelämnade en del världsomvälvande händelser som inte hade direkt påverkan på mitt eget liv, konstaterade jag så här i efterhand...