torsdag, december 17, 2009

Mera snö, bloggosfären och deckarlista

Snön har fortsatt att singla ner över oss och som alla vet behövs det inte mycket av den vita varan för att det ska bli trafikkaos i Skåne (och Stockholm är ju inte sämre på det området). Så länge man slipper förflytta sig några längre sträckor så är det helt OK med snö men behöver man förflyttning medelst bil, tåg eller buss så blir det lite… jobbigt. Tyvärr är det ju ofta såna här dagar som många bilburna tänker “ah, idag låter jag bilen stå och tar bussen/tåget istället”. Men även de kollektiva transporterna påverkas ju av vädret och därmed blev inte den upplevelsen särskilt positiv. För egen del gav jag mig ut på vägarna och det var nog en blandning av tur och skicklighet, för under mina resor till och från jobbet idag har jag inte blivit stående någonstans pga fastkörda långtradare eller krockade bilar. Jag försöker verkligen att ha som strategi att hålla ordentliga avstånd sådana här dagar (det var alltså ren isbark på motorvägen och ca 30 km/tim som gällde), och då blir jag onekligen lite nervös när jag nu på kvällskvisten, på väg hem från klubben hamnar bakom en skåpbil som verkar ha problem med väglaget (undrar om den verkligen hade vinterdäck) och på en avfart från ena “stora” vägen till nästa ser en lastbil torna upp sig i backspegeln. Avfarten i fråga sluttar och avslutas med en stopp-plikt… Kändes lite som att det var risk att komma i kläm där, men det gick bra.

Mitt deltagande i julklappspåse-pocketbytet har gjort att jag fått tillfälle att surfa runt i en del av bloggosfären som jag inte alls utforskat tidigare – bokbloggarna! Till min glädje upptäckte jag att det finns minst en frände där ute som också gillar Stieg Trenter och Maria Lang. Klassiska svenska deckare som jag slukade redan i tonåren under 80-talet. En del av deras böcker gavs ut i pocket då, andra fanns på biblioteket. Jag vet inte riktigt om man får avslöja sig ännu så jag avvaktar en liten stund till. Har försökt klura ut vem som kan ha skickat paketet till mig men det var inte mycket ledtrådar så där gick jag bet.

Det bidde ingen träning i snön idag men jag hade lite papper att lämna/hämta på klubben så därav utflykten dit.

Lillebror L blir idag 2 veckor och har öppnat ögonen på bilden hos kennel Stawaskogen. Spännande, spännande!

Via en av de deltagande bloggarna i julklappspåse-bytet (Eva-Cecilia), snubblade jag in på Deckarhuset som undrar hur många av dessa 50 böcker man har läst. Jag lånar Eva-Cecilias metod och fetstilar de jag har läst… Det blev kanske inte så många som jag hade trott (bara 15! – jag är nämligen osäker på “Det grovmaskiga nätet”, jag tror det är en av få Nesser jag INTE har läst) – men flera av dessa vill jag verkligen läsa!

Hur många av dessa har du läst?!

  1. Män som hatar kvinnor – Stieg Larsson
  2. Flickan som lekte med elden – Stieg Larsson
  3. Luftslottet som sprängdes – Stieg Larsson
  4. Sprängaren – Liza Marklund
  5. Nobels testamente – Liza Marklund
  6. En plats i solen – Liza Marklund
  7. Coq Rouge – Jan Guillou
  8. Fiendens fiende – Jan Guillou
  9. Madame Terror – Jan Guillou
  10. Isprinsessan – Camillia Läckberg
  11. Tyskungen – Camilla Läckberg
  12. Sjöjungfrun – Camilla Läckberg
  13. Mördare utan ansikte – Henning Mankell
  14. Hundarna i Riga – Henning Mankell
  15. Kinesen – Henning Mankell
  16. Skuld – Karin Alvtegen
  17. Saknad – Karin Alvtegen
  18. Svek – Karin Alvtegen
  19. Det grovmaskiga nätet – Håkan Nesser
  20. Fallet G – Håkan Nesser
  21. Människa utan hund – Håkan Nesser
  22. Den döende dandyn – Mari Jungstedt
  23. Den mörka ängeln – Mari Jungstedt
  24. Den dubbla tystnaden – Mari Jungstedt
  25. Gråt i mörker – Björn Hellberg
  26. Pojken som inte ljög – Björn Hellberg
  27. Nattvandraren – Björn Hellberg
  28. Solstorm – Åsa Larsson
  29. Det blod som spillts – Åsa Larsson
  30. Svart stig – Åsa Larsson
  31. Statsrådet och döden – Bo Balderson
  32. Mord, herr talman – Bo Balderson
  33. Statsrådet klarar krisen – Bo Balderson
  34. Stum sitter guden – Anna Jansson
  35. Alla de stillsamma döda – Anna Jansson
  36. Må döden sova – Anna Jansson
  37. Faller fritt som i en dröm – Leif GW Persson
  38. Linda – som i Lindamordet – Leif GW Persson
  39. Den som dödar draken – Leif GW Persson
  40. God natt min älskade – Inger Frimansson
  41. Skuggan i vattnet – Inger Frimansson
  42. Mörkerspår – Inger Frimansson
  43. Midvinterblod – Mons Kallentoft
  44. Höstoffer – Mons Kallentoft
  45. Sommardöden – Mons Kallentoft
  46. Tunnare än blod – Åsa Nilsonne
  47. I det tysta – Åsa Nilsonne
  48. Ett liv att dö för – Åsa Nilsonne
  49. Nattfåk – Johan Theorin
  50. Gud som haver – Ingrid Elfberg

För mig som ibland känner mig lite “nördig” kring det här med hund, så är det på något sätt lite uppfriskande att veta att det finns andra, med andra intressen, som är väldigt… engagerade i sina intressen också! Ja, jo, jag har också golfspelare (t.ex.) på jobbet men vissa intressen tänker man inte på att människor faktiskt lägger ned mycket tid och engagemang i. Som det här med böcker t.ex. Eftersom jag med listan ovan (och även den från BBC i ett tidigare inlägg) insåg att jag nog har rätt dålig koll på vad jag har läst, så blir det ett tidigt nyårslöfte. 2010 ska jag lista alla böcker jag läser, troligen här på bloggen då (vem mer än mig själv nu detta ska glädja vet jag inte men i alla fall). Sen har jag ju också blivit varse att det finns sidor där man kan lägga upp sin “bokhylla” (och ja, varför inte, det finns ju sidor där man lägger in sin träningsdagbok för t.ex. löpträning) men det vete katten om jag skulle klara. Det finns så många böcker jag har läst, men inte äger – under tonåren var jag en bra bibliotekskund! Dessutom är fortfarande den största delen av mitt bokbestånd arkiverat i lådor hemma hos mina föräldrar. I väntan på att det planerade arbetsrummet ska bli färdigt…

5 kommentarer:

Lotta sa...

1. Män som hatar kvinnor – Stieg Larsson
2. Flickan som lekte med elden – Stieg Larsson
3. Luftslottet som sprängdes – Stieg Larsson
4. Sprängaren – Liza Marklund
5. Nobels testamente – Liza Marklund
6. En plats i solen – Liza Marklund
7. Coq Rouge – Jan Guillou
8. Fiendens fiende – Jan Guillou
10. Isprinsessan – Camillia Läckberg
11. Tyskungen – Camilla Läckberg
12. Sjöjungfrun – Camilla Läckberg
13. Mördare utan ansikte – Henning Mankell
14. Hundarna i Riga – Henning Mankell
16. Skuld – Karin Alvtegen
17. Saknad – Karin Alvtegen
18. Svek – Karin Alvtegen
30. Svart stig – Åsa Larsson
31. Statsrådet och döden – Bo Balderson
32. Mord, herr talman – Bo Balderson
33. Statsrådet klarar krisen – Bo Balderson
37. Faller fritt som i en dröm – Leif GW Persson
38. Linda – som i Lindamordet – Leif GW Persson
39. Den som dödar draken – Leif GW Persson
43. Midvinterblod – Mons Kallentoft

Kan ha tagit bort någon som jag faktiskt läst, men glömt...

Och du beordras att snarast börja läsa Karin Alvtegen!! Oerhört bra, och ruskigt spännande, även om jag har svårt att kalla det deckare.

Lotta sa...

Leif GW skriver också riktigt, riktigt bra. Betydligt bättre än han pratar. ;-) Så även om du läst en så har du flera kvar, fler än de som står på listan. Jan Guillous senare alster är också klart läsvärda.

Tina sa...

1. Män som hatar kvinnor – Stieg Larsson
2. Flickan som lekte med elden – Stieg Larsson
3.Sprängaren – Liza Marklund
4. Nobels testamente – Liza Marklund
5. En plats i solen – Liza Marklund
9. Isprinsessan – Camillia Läckberg
10. Tyskungen – Camilla Läckberg
11. Sjöjungfrun – Camilla Läckberg
12. Mördare utan ansikte – Henning Mankell
13. Hundarna i Riga – Henning Mankell
14. Kinesen – Henning Mankell 15. Det grovmaskiga nätet – Håkan Nesser
16. Fallet G – Håkan Nesser
21. Människa utan hund – Håkan Nesser
17.Fyrvaktaren Camilla Läckberg
18. Predikanten Camilla Läckberg
19. Olycksfågeln Camilla Läckberg
20. Stenhuggaren Camilla Läckberg
21. Den oroliga mannen Henning Mankell
22. Mannen som log Henning Mankell
23. Vita lejoninnan Henning Mankell
24. Pyramiden Henning Mankell
25. Kennedys hjärna Henning Mankell
26. Den femte kvinnan Henning Mankell
27. Steget efter Henning Mankell
28. Brandvägg Henning Mankell
29. En berättelse om herr Roos Håkan Nesser
30. En helt annan historia Håkan Nesser
31. med fl. jag gillar deckare men tror jag fram gått Haha lycka till med böckerna Kram Tina

Unknown sa...

En sån bokhyllesajt skulle jag behöva - det är ett fasligt bytande av julklappsböcker i mellandagarna varje år!

Bibbi sa...

Lotta: Jo GW Persson förvånade mig lite faktiskt.

mialena: Om du går in på min bokväns hemsida så finns där en hänvisning till hennes bokhylla. Jag tror den hette just bokhyllan.se eller ngt liknande.