söndag, december 20, 2009

Som ett julkort…

Det har fortsatt snöa och idag var jag iväg en sväng för att lämna en julblomma till en markägare som vi hade hjälp av i samband med spårtävlingen i april. Normalt sett faller det väl på markkommittén att göra sånt men nu råkade detta vara en personlig kontakt jag har och gärna vill vårda, så jag tog på mig uppdraget. Eftersom de bor på en liten gård ute i skogen så var det verkligen som att köra rakt in i ett julkort bland snötyngda träd, helt obeskrivligt, som i en saga! Jag VET att alla inte älskar snö, och det ÄR bökigt att ta sig fram (jag var glad åt att jag väntade till husse kom hem och lånade stora bilen som har både dubbdäck och 4-hjulsdrift vid behov), men det är så vackert!

Husse och hundarna var alltså iväg på jakt en stund på förmiddagen (även om husse stundtals är skeptisk till att ha med Hampus som, enligt husse, måste var medlem i greenpeace eller nåt – flera gånger under hösten har han placerat sig mellan rådjur och skytt så att rådjuret klarat livhanken) så då passade jag på att städa och förbereda julpyntning av huset. Efter mycket funderande så blir det ingen julgran i år – heller. Bara ett år vi har haft gran sen jag flyttade in faktiskt, men det är fortfarande för rörigt. Efter hemkomst från mitt lilla uppdrag hängdes det upp julgardiner, pyntades och röjdes lite i gömmorna. Nästa byggprojekt är extrarummet på ovanvåningen och det måste nog föregås av en hel del rensning bland prylarna… Det gäller att passa på när röjjarandan infinner sig!

Igår på eftermiddagen (ljuset var inte det bästa då solen var på väg ner) tog jag med mig kameran på hundrundan här hemma, det var ju önskemål tidigare om att få se framför allt området vid ån i vinterskrud. Det var inte jätteballt att fotografera när det var 8 minusgrader, för handskar på funkade ju liksom inte så bra.

IMG_0880

IMG_0881

IMG_0882

IMG_0883 IMG_0884 IMG_0886 IMG_0889 IMG_0890 IMG_0891 IMG_0892 IMG_0894 IMG_0895 IMG_0896 IMG_0897 IMG_0899 IMG_0901

För övrigt så är det nu en vecka sedan paketet i julklapps-pocketbytet skulle skickas så jag har precis nyss avslöjat mig hos min hemliga bokvän. Jag skickade mitt paket hit! Nu är jag väldigt nyfiken på vem som skickade till mig – får väl surfa runt och se om någon ledtråd står att finna.

7 kommentarer:

Lotta sa...

Vad jag har förstått så har Skåne myhyhycket mer snö än vad vi har, för en gångs skull. På dina bilder ser det ungefär likvärdigt ut, men jag kollade på Sydsvenskans läsarbilder idag och ... say no more. :)

Bibbi sa...

Dessa bilder togs ju alltså igår och det har fortsatt ramla ner snö under natten och dagen idag, så det är mycket mer nu än på bilderna! Och så är det väldigt mycket lokala skillnader.

Anonym sa...

En ledtråd från din hemlige bokvän... Jag har nyligen varit i Köpenhamn. Fst det står inte i min blogg, utan i min andra blogg. Om du går in på min bokblogg finner du en länk till min andra blogg.

Gillade du mitt fina julrim föresten? =)

Anonym sa...

Kan väl också säga att jag bor i Skåne fast kommer från nordligare plats.. :)

Bibbi sa...

Hej bokvännen,
Nu börjar jag nog ana - kan inte surfa på arbetstid dock... Julrimmet var fint och kortet gav ju också en viss riktning.

Bibbi sa...

Hm, nyfikenheten tog överhanden och jag tror att du, min hemliga bokvän, kanske kan vara denna bloggare: http://boktimmen.blogspot.com/

Det är den enda jag kan hitta som bor i Skåne och varit i Köpenhamn den senaste tiden och dessutom har någon form av husdjur. Utan att ha grävt DJUPT i bloggarna. Det är ju trots allt arbetstid, även om jag nyss blev klar med min mest akuta arbetsuppgift idag...

Fia sa...

Bibbi, du är helt korrekt, det är jag från boktimmen-bloggen som varit framme. Jag var orolig att jag gett för svår ledtråd men du klarade ju av det direkt! =)