lördag, januari 09, 2010

Kallt, kallt, kallt...

Jag tycker visserligen att det är ganska mysigt med snö (jag VET att vissa därmed idiotförklarar mig) men måste det vara så förbaskat kallt? Igår morse var det 12 minus här hemma, när husse, jaktkompis och hundar kom upp till jaktmarkerna i södra Småland så var där 16 minus... Det gräsliga är ju att det fortfarande blåser en del och fukten har inte heller försvunnit helt, det är bara att skrapa bilrutor så fort man ska köra någonstans. Jo, om jag får välja så föredrar jag nog sommar, men årstidsväxlingarna har sin charm.

Det är dock inte utan att jag, som åkte en del längdskidor då, förr, när jag höll på och tränade/tävlade kanot på elitnivå, börjar känna att det kliar lite i skidtarmen. För 4 år sen när vi hade den envisaste vintern i Skåne på många år (jag var ju fortfarande ganska nyinflyttad, men det fanns infödda som vittnade om detta) så baxade jag till slut ner mina skidor hit. Då smälte snön... Sen dess har de stått i förrådet. Pjäxorna har jag sett men f-n vet var vallan är? Det finns ju fina gärden här omkring så jag borde ju kunna spåra själv... Vi får väl se hur det blir med den saken. Hostan har inte helt gett med sig så det kanske är dumt att ta i för mycket.

Igår var det bowlingafton med klubben - först en timmes bowling och sen mat. Tyvärr är det svårt att "umgås" med andra än dem man bowlar med och hamnar närmast vid matbordet på såna tillställningar. "Mingel" är det liksom varken tid eller utrymme för i någon större utsträckning. Jag kom direkt från jobbet och jag gillar inte riktigt att inte hinna hemom. Nu hade ju B varit ledig så hundarna gick det ju ingen nöd på, även Hampus "greenpeace" hade ju fått vara med en stund i skogen.

På vägen hem skulle vi fiska upp min bil som stod vid tågstationen. Det visade sig bli lättare sagt än gjort - den startade knappt i kylan. "Behöver nog K-sprit" var Bs teori... Får väl se om jag får liv i den idag, så får jag väl sticka iväg och köpa det. Annars får jag väl ta en stärkande promenad med hundarna till närmaste mack - den ligger ju i andra änden av byn så det är ju inte SÅ fasligt långt.

Idag är solen på väg upp i alla fall så det ser ut att bli en vacker dag. Termometern visar dock på 10 minus idag med, så det blir rejäla kläder på för hundpromenaderna!

1 kommentar:

Unknown sa...

Eller hur! Räcker väl med typ minus 7? Känns ju lagom roligt med morgondagens planerade 23 km i -18 som det var imorse...

Du kan ju iofs ta på dig ovallade skidor och bara gå med dem, snöskor liksom. Så har du spår sen ifall hostan ger med sig :)