tisdag, januari 05, 2010

Snöyra

Redan igår kväll flaggade väderprognosmakarna för att det skulle "snöa kraftigt" i Skåne idag. Imorse talades det om "risk för snökaos" på radion och beslutet var därmed givet: Jag jobbade hemifrån idag.

Om det blev kaos eller kraftigt vet jag inte precis, men ungefär en decimeter har det nog ramlat ner om jag utgår ifrån vad jag såg på brevlådan när jag hämtade in posten... Ihållande, var snöfallet i alla fall under förmiddagen. Vid lunchtid blev det promenad vilket bitvis betydde pulsning, åtminstone om man är hund och går i diket där det dessutom plogats ner en del extra snö. Otto bekymrar sig dock inte för sådana hinder utan håller svansen i topp. :-)

För egen del har jag väl inte så "ont" av snön, det är så sällan det blir riktig vinter på de här breddgraderna så jag tycker det är lite mysigt när det händer. På lunchpromenaden mötte vi t.ex. människor på jakt efter pulkabacke. OK, nu HAR jag ju varit med om en väldigt snörik och envis skånsk vinter, den vi hade 2006, men att det skulle bli så igen, redan nu, verkar ju statistiskt osannolikt. Ska villigt erkänna att jag inte direkt ser fram emot att valla valp i snö och minusgrader mitt i natten eller tidiga morgnar. Men det är ju smällar man får ta i den här "branschen".

Vi kom förresten in på det här med "kommande hundar" när vi var hos C&J i lördags. Det är nog inte konstigt att icke-hundfrälsta tittar lite märkligt på såna som oss, som ligger en-två hundar och minst ett par-tre år framåt i planeringen. Ja, sådana hundar som ska köpas i framtiden alltså. Om allt hade varit som det borde ha varit så skulle ju vår hundflock ha sett helt annorlunda ut.

2 kommentarer:

Lotta sa...

Liten valp vintern 2006 var ingen höjdare kan jag meddela så du får hålla tummarna för att snön försvinner. Nu blev han ju inte så vanartig trots allt, men det där kapitlet med passivitetsträning missade vi totalt eftersom han inte kunde vara stilla ens 10 sekunder utan att halvt frysa ihjäl.

Det där med planeringen känner jag igen. Det går inte många dagar utan att jag ägnar viss tankeverksamhet åt vilken ras det ska bli nästa gång. Men Iza hänger väl förhoppningsvis med i många år till, åtminstone som det verkar nu.

Bibbi sa...

Vi får väl se vad det blir av Lazer, hans mammas husse och matte som har haft en uppsjö raser (från Afghan till Belgare, typ) konstaterade att "om vi vetat att den här rasen fanns för 10-15 år sen, hade vi kunnat bespara oss en massa andra försök". Nu finns det i alla fall färsk bild på kennelhemsidan. Nu börjar dom verkligen bli söta som socker de små liven!