lördag, januari 02, 2010

Kalas i dagarna tre?

Nyårsafton tillbringar vi alltid (jag börjar inse att vi håller på att skapa - om vi inte redan har skapat? - vissa traditioner) i hemmets lugna vrå tillsammans med hundarna. Det är inte så hysteriskt mycket raketskjutande här och så länge de är inomhus bryr sig varken Otto eller Hampus så mycket. Längre, ska jag väl säga, för Otto har tidigare år varit väldigt brydd av ljusen i fyrverkerierna, att det både lyser och smäller är han ju liksom inte van vid. Hampus är ju skottberörd men inte inomhus. Däremot vände han på trappen på nyårsnatten när jag tyckte att han skulle gå ut och kissa vid kvart i ett när det fortfarande var en del eftersläntrande smällande. Men man kan ju ge sig den på att om vi INTE var hemma så skulle något snedskott explodera precis utanför fönstret... Sålunda, firande på hemmaplan. Dock brukar vi kosta på oss att ägna hela kvällen åt nyårssupén och se till att göra något lite extra. Den här gången blev det först hummer och sedan rådjursfilé. Det fanns en plan på en dessert också men den orkade vi inte med!

Nyårsdagen, som enligt dagens tidning är årets pizzadag nr 1, hade vi förmånen att vara bjudna till svärföräldrarna där det serverades kalkon. Som alltid när svärmor varit i farten i köket, både gott och mycket. Man behöver inte gå hungrig därifrån!

Innan vi åkte till svärföräldrarna hade vi "stora röjjardagen". Eftersom vi är begåvade med ett extrarum som är helt "rått" efter ombyggnaden, och för närvarande bara är förvaringsutrymme åt allt från julpynt (det som inte kom upp i år pga bristen på julgran) och husvagnsförtält till gamla jakt- och fisketidningar, blev det projekt "rensa i röran". Här ska husse ha en eloge som äntligen insåg att det är dags att skiljas från gamla jakttidningar från 1993 och framåt... En hel del annat hamnade också i papperskassar och sopsäckar och min bil är nu fullpackad. Det är ju vanlig lördag idag så återvinningsgården ska ha öppet enligt vad vi kunnat läsa oss till.

Den lite smålöjliga förkylningen har utvecklats och nu vete katten om det inte är någon form av luftrörskatarr av det hela. Igår hade jag en envis rethosta (lagom kul under hela kalkonmiddagen) som dock gav med sig när vi kom hem och la oss på soffan för att smälta all mat... För säkerhets skull petade jag i mig en receptfri hostdämpande tablett före sänggåendet och lyckades faktiskt sova hela natten. Idag börjar det lossna slem i halsen och det är nog ett gott tecken? Lite lugnt ska jag försöka ta det idag (undantaget ovannämnda tur till åvg) för ikväll är det "kalas" igen. Eller nåja, vi ska hem till kompisarna C&J och äta en bit. Vore ju skönt att slippa sitta där och hosta...

Hundträning har det inte blivit i någon större omfattning, hade vissa funderingar på att köra ner på klubben idag och göra nåt med Otto eftersom husse B är på jakt utan hund idag, men det får nog bli någon form av aktivering på hemmaplan, helst i sådan form som inte kräver någon större fysisk aktivitet av mig. Funderar på att leka "gömma spårapporter" och se vad som händer...?

2 kommentarer:

Agnetha sa...

Hasse lider med Bengt när det gäller tidningarna....Han blev själv tvungen att skiljas från 17 årgångar av båttidningar för en tid sen....

Bibbi sa...

Jag lider egentligen också, såsom varandes ekorre i tredje generationen. Både mina föräldrar är, och mina mor- och farföräldrar var, väldigt bra på att spara och samla på allehanda "bra att ha". Men bor man på liten yta så går det inte att spara på allt. Och när det bara är mina saker som ska slängas blir jag till slut lite purken. Vilket B nog insåg.