söndag, juni 20, 2010

Lite trädgårdsbilder och hundträning…

Jag har ju lovat färska bilder från planteringarna här hemma, så här kommer det lite av varje…

IMG_1471

Klematis som jag tyvärr glömt namnet på, nu med tjusiga fröställningar. Har sällskap av lammöron och “afrikansk marguerit”.

 IMG_1481 Smultronplantorna husse kom hem med i fredags.

IMG_1473

En vinranka vi impulsköpte på Ica Kvantum för en tid sedan, den såg också lite ensam ut så även där åkte det ner ett par afrikanska margueriter…

 IMG_1474Min ena gula ros som fick flytta till kruka i år…

 IMG_1475

Vilket den inte verkar ha något emot – vilken knopp!!

IMG_1476 Och den andra gula rosen…

IMG_1478

Svärdsliljorna i dammen blommar fint.

 IMG_1479Liksom blodnävan vid sidan av dammen…

 IMG_1480Och här ska det om några veckor förhoppningsvis vara blomsterprakt – mina dahlior är än så länge orörda… Ta i trä!!

IMG_1485 IMG_1482

Lupiner anser vissa, bl.a. min mor, vara att likställa med ogräs. Jag tycker de är vackra, och spridningen kan man ju begränsa genom att klippa bort fröskidorna!!

IMG_1483

Kruksamling…

IMG_1500Närbild på tagetes från roskrukan.

 IMG_1487 Hittade en alldeles fantastisk hibiscus i fredags på väg hem. “Apollo” heter den tydligen. Inte vinterhärdig, men den kan ju få bo i uterummet! IMG_1489

Vanlig “bonnpelargon” av zonale-typ. IMG_1490

Margueriter, vanliga…

IMG_1494Upptäckte att löjtnantshjärtat blommar nu också!

IMG_1498Och den afrikanska margueriten i närbild.

IMG_1499 Som sagt, snyggt även efter blomning. Eller?

Idag skulle husse och en av hans jaktkamrater bygga jakttorn till älgjakten. Jag följde med till skogen med hela flocken, dock körandes egen bil (jag vet av erfarenhet att snickrandet tar längre tid än hundpromenerandet). Att gå i skog, som för Otto är starkt förknippad med jakt, med alla 3 i koppel är något av en utmaning och mental påfrestning – både för mig och hundarna! Dessutom hade “Bambi” – av spåren att döma – ganska nyligen rört sig på den skogsväg där vi gick. Jag passade också på att lägga ett kort (50-60 m?) spår åt Lazer, det fick sedan ligga till sig i ca 10 minuter innan jag släppte på. Favoritkampleksaken (fleeceflätan vi fick av mamma Englas matte vid leveransen av valpen) låg i slutet. Och oj som han spårar den lille! Hej vad det går. Helt klart måste jag låta spåret ligga längre tid för det blir lite fladdrigt (hm, “spanielspår” var det en domare som sa när jag gick appellspår med Simba för många år sedan och han slog ganska kraftigt de första 25 metrarna) men visst kommer vi framåt på rätt väg och den här gången hittade han även slutet. Lite förvånad såg han ut då det var ett tag sedan den här leksaken var framme - “vad gör den här ute i mossan” liksom. Duktig kille! Jag blir allt mer imponerad av kapaciteten i det lilla svarta (lakrits)trollet.

Efter hemkomst har bl.a. husse klippt gräset, ivrigt påhejad av 3 hundar. Jag har roat (?) mig med dammsugning och liknande. Till slut blir även ett litet svart troll trött, men inte trött nog att inte kika lite när matte tar fram kameran!

IMG_1510

Inga kommentarer: