fredag, juni 18, 2010

Pocketbytesdax!

På krokiga vägar hamnade jag på bokbloggen “En bok om dagen” för… ja, knappt ett år sedan. Missade då precis höstens byte men hoppade på “julklappsbytet”. Vårens byte avstod jag pga tidsbrist men nu är det dags igen – sommarskönt bokbyte står på programmet.

För att ge den hemliga bokvännen lite mer att gå på så ska man då skriva ett par inlägg på givna teman. Jag tänkte börja idag med bokdelen, så återkommer jag med de andra frågorna under helgen. Hoppas det blir OK, hemliga bokvännen! (Som redan varit här och lämnat en kommentar…)

Tyvärr finns det ingen lista över allt jag har läst. Jag lärde mig läsa redan innan jag började skolan (tack för det, Magnus, Brasse o Eva i 5 myror är fler än 4 elefanter) och slukade ALLT läsbart jag kom över, från mjölkpaketens baksidor till böcker. Jag minns fortfarande den allra första bok jag faktiskt läste i själv, den finns nog kvar någonstans i gömmorna i mitt föräldrahem, “Ingen är som Rosalie” vill jag minnas att den hette. Efter att jag hoppade på En bok om dagens julbyte så bestämde jag mig för att åtminstone göra en lista över vad jag har läst i år. Den finns här till höger och är inte så värst lång om man jämför med många andra bokbytares! Men… jag har så mycket annat för mig också… Det finns ett par listor på temat “vilka av dessa har du läst” här i bloggen: Deckare (bläddra ner en bit i inlägget) och 6 av 100.

När det gäller genrer så är jag öppen för det mesta, förutom skräck. Någon gång under mina skolår (kan ha varit första året på gymnasiet) fick vi läsa “modern” litteratur (sånt som inte fanns på biblioteken) – valen vi fick var Jackie Collins “Hollywoodfruar” eller Stephen Kings “Jurtjyrkogården”. Tantsnusk var inget som lockade mig just då men fy tusan vad jag hade jobbigt att ta mig igenom Stephen King. Det är enda gången jag har varit tvungen att lägga ifrån mig en bok flera gånger för att det var så otäckt! Jag ser inte skräckfilm heller, inte helt oväntat, så ja – jag är lättskrämd. Jag är ingen stor tillskyndare av Sci-fi heller. Märkligt nog är jag djupt nergången i deckarträsket, trots min lättskrämdhet?! Detta grundlades i mitten av 80-talet då Stieg Trenters Idag röd… (tror jag det var) gick som sommarföljetong på Radio Stockholm med Torsten Wahllund som uppläsare. Efter det letade jag upp varenda Trenter som fanns på biblioteket och i mor- och farföräldrars bokhyllor. Maria Lang snubblade jag över i samma veva. I mer “modern” tid har jag läst allt som finns av Liza Marklund, Arne Dahl, Elizabeth George, Camilla Läckberg, Håkan Nesser (inte den allra senaste Barbarotti men den kommer)… Jag gillar också Jan Mårtensson men han har skrivit så mycket så där har jag knappt koll själv på vad jag läst, i total oordning.

I förra bokbytet bad jag om mer “klassisk” litteratur – varför inte Selma Lagerlöf eller Isabel Allende, skrev jag då och det var precis dem jag fick. Allende blev jag mycket förtjust i och håller på med just nu. Jag tror att jag skulle vilja fortsätta i den riktningen. Mer “vanliga” romaner alltså, och inga deckare!! Nån gång ibland har jag klämt i mig en “chicklit” t.ex. Bridget Jones eller “Små citroner gula” av Kajsa Ingemarsson. Kul som omväxling men i synnerhet den sistnämnda var kanske en aning förutsägbar.

Jag läser mest för nöjes skull, bl.a. på tåget eftersom jag pendlar till och från jobbet varje dag. Lär jag mig något på köpet så gör det ju ingenting. Inte för tungt alltså, men ändå gärna lite “hjärngympa”. Eller något ditåt?

Det finns faktiskt en “genre” inom fackboksvärlden som jag skulle kunna bli glad över och det är något med trädgårdsinriktning, hur man skapar fina rabatter osv. Som den observante bloggläsaren noterar så är mitt huvudsakliga fritidsintresse hund, men jag odlar (!) också ett visst trädgårdsintresse – med varierande framgång. Bland annat för jag stundtals en ojämn kamp mot mördarsniglarna (köpte häromåret på mig en liten bok med titeln “100 sätt att döda en snigel” eller något ditåt).

Är det något du, hemliga bokvän, undrar över så försök ställa några kluriga frågor! Jag svarar så gärna!!

Inga kommentarer: