måndag, juni 28, 2010

Tidsoptimism och lite annat

På mitt första jobb hade jag en chef som var milt sagt kvalificerad tidsoptimist. Det hände mer än en gång att h*n inte ens hade lämnat kontoret när h*n "kom på" att "ojdå - nu skulle jag ju ha varit där". Riktigt så illa är det ju inte med mig, men jag börjar så sakteliga inse att jag lider av en annan typ av tidsoptimism - jag tror nämligen att saker tar mycket kortare tid än de verkligen gör. Bara en sån simpel sak som att betala månadens räkningar, tja, det är ju några minuter som går åt där. Ladda tvättmaskinen, plocka ur densamma och hänga upp - och sen ta ner och vika ihop - tvätten. Förpassa den vikta och rena tvätten till därför avsedda förvaringsutrymmen... Ja - bara för att ta några exempel!! När jag jobbade på Apoteket AB pågick det ett samarbete där med Bodil Jönsson, hon hade då ganska nyligen kommit ut med boken "Tio tankar om tid". En av de saker som jag minns var att hon påpekade att man måste ge utrymme för "ställtid". Eller kanske snarare - omställningstid. Att springa från ett möte till ett annat, utan att ens ha 5 minuter emellan (vilket nog inte är helt ovanligt för många), är inte att rekommendera. Man måste ge hjärnan tid att ställa om sig... Ställtid är helt klart något jag borde börja stoppa in i min vardag - på fritiden alltså! Jag hör ju tack o lov inte till den kategori som springer från ett möte till ett annat varje dag på jobbet (nån måste ju jobba med det som det möts om också, eller nåt?), men börjar jag fundera på hur min fritid ser ut så är det nog inte sååå bra. Pust. Man ska inte gräva ner sig för mycket i filosofiska funderingar, men...

Glömde ju berätta att Lazer gjorde sin egen tolkning av att dekorera med löv under midsommar... Husse våldsbeskar (helt utanför normala tider för när sådant ska göras) några buskar som vildvuxit lite för mycket för någon vecka sen. Resterna av detta placerade han snyggt i en hög i ett hörn av tomten. Ha! Snyggt... Jovisst, tills Lazer hittade högen. Han har burit in kvistar i huset, placerat dem på trappan... ja, överallt! På trappan var det väl lite charmigt trots allt - midsommarpynt?!

Dessutom har det lilla svarta trollet upptäckt att vi har - vad han tycker är - en badbassäng för cockerspanielvalpar i trädgården. Dammen, alltså... Han var i den åtminstone 3 ggr igår och ikväll har han lyckats "ramla" i 2 ggr. Husse funderar på om vi ska lägga igen dammen, jag föreslår staket. Tror inte det behövs något jättehögt egentligen, bara en mer tydlig markering än den kant som finns där idag. Visserligen har vi lyckats lära 2 wachtlar (och 3 springrar, vuxna visserligen) att inte bada i dammen, men den här lille rackaren är snabb...!

Det är fortfarande VARMT även om temperaturen nu ramlat ner mot 17 grader... Jag och Otto tog det sena passet när det gäller jogging och gav oss inte ut förrän efter kl. 20. Det är märkligt vad det "tar" bara för att temperaturen sticker iväg upp över 20 gradersstrecket? Funderar på om jag ska gå ut och träna lite lydnad med Lazer. Sitt-stanna kvar har vi ju lite att jobba på med, t.ex....

Inga kommentarer: