onsdag, maj 18, 2011

Drivkrafter - motivation...

I hunderiet snackas det, framför allt i vissa brukshundskretsar, gärna om "drifter"... på andra håll pratas det om motivation och hur man höjer den....

Igår kväll hamnade jag i samtal om det här med klickerträning av olika slags djur... Vi människor är ju faktiskt också ganska "lättlurade" - är bara belöningen den rätta så... :-)

Med tanke på mitt inlägg häromdagen som inkluderade rätt mycket föreningsarbete, började jag fundera lite på vad det är som driver, eller motiverar, mig till detta... Roligt, ja för det mesta! Framför allt när vi pratar om "handgriplig" verksamhet som att hålla kurs eller arrangera tävling. Där gör man ju liksom något som andra har igen, på kurs så är det en belöning för mig vid de där tillfällena när jag ser hur polletten ramlar ner hos hunden (och föraren, förhoppningsvis). Men så kommer vi till de där sakerna som man liksom gör bara för att "någon" måste och har man tagit på sig något så ror man det i land osv...

Ikväll är det t.ex. distriktsmöte. Så föreningsnörd jag är, så vet jag att det är viktigt att vi är representerade på dessa möten. Demokratisk process och allt sånt, ni vet. MEN just nu kan jag känna att det hade varit väldigt skönt att få åka hem och ta en promenad med hundarna och tränat lite på "BK gräsmattan" istället för att sitta kvar på jobbet en timme extra och åka direkt till mötet (det är liksom inte lönt att ta sig hem emellan eftersom det bara handlat om att vända hemma). OK, jag får ju plustid på flexen... och en stjärna i himlen för mitt föreningsengagemang, kanske? ;-)

3 kommentarer:

Lotta sa...

Du har nog många stjärnor i himlen vid det här laget. Jag förstår fortfarande inte hur du orkar? Själv sitter jag i skogen och väntar på spårkompisarna...

Bibbi sa...

För det mesta så är det ju roligt, det är ju det som gör att jag orkar. Dock är det rent krasst så att jag har insett att föreningsengagemanget går ut över de egna hundarna (ja, jag räknar in Otto i det här sammanhanget, och egentligen även Hampus även om han i dagsläget är nöjd med promenader som aktivitet) och jag HAR under våren sagt "nej" till flera saker som jag fått förfrågan om. Och jag måste strukturera det jag ska ha kvar och verkligen planera in när och hur det ska göras... Och göra en träningsplan för Lazer...

Agnetha sa...

Tur att det finns såna som du... annars skulle nog föreningslivet inte funka. Men ta't lugnt.....