söndag, maj 22, 2011

En ledig dag?

Dvs inga planerade organiserade aktiviteter, vad gör man med en sådan? Jo, man kan stämma träff med en av träningskamraterna i skogen och träna lite spår... Efter förra tillfället så bestämde jag mig för att prova att köra lite näringsspår på Lazer för att se om vi på det viset kan få ner tempot och in den lilla näsan i spårkärnan. Sagt och gjort, imorse ställde jag mig och skar den överblivna kycklingen från grillningen igår kväll i bitar. Ganska små bitar.

På plats i skogen började M med att lägga ut spår till sina hundar, de ska ju gärna ligga till sig en stund. Medan hon gjorde det rekade jag en plats med medvind och någorlunda snällt underlag (läs: gles, uppvuxen granskog med mossa på marken, rena balsalsgolvet i dessa sammanhang!). Sen gick jag ut spåret. I bästa "IPO-stil" satte jag fötterna nogsamt framför varandra och trampade ner en kycklingbit i vartannat steg. Liiiite balans- och koordinationsövning för matte blev det, jag såg nog ganska rolig ut där jag balanserade fram. Långt, det blev det inte, 20-30 meter kanske (sen orkade inte jag mer). Lång liggtid blev det inte heller, man vill ju inte att fåglar och eventuella andra vilda djur ska stjäla godbitarna i spåret. Alltså släppte vi på den lille svarte tämligen omgående och ser man på! Nästan direkt upptäckte han att det låg ju ätbara saker i skogen. Visserligen missade han nog ungefär hälften men dem gick M bakom och plockade upp... Tempot var klart behagligare än det brukar vara och lilla nosen höll sig definitivt mer i kärnan av spåret. Vi kom fram till att det här ska jag nog försöka göra några gånger till, helst redan nu i veckan, så att polletten verkligen ramlar ner att man inte måste ha så rysligt bråttom!

Sen fikade vi och körde på med båda Ms hundar i tur o ordning, de löste sina uppgifter ungefär som förväntat (tror jag...).

Väl hemma blev det fika med husse och sen for jag iväg till Ängelholm för att få lite papper påskrivna av HU-distriktets revisor. Det är ju bidragsansökningstider... Handlade lite mat på vägen hem och sen har det varit städning och annat på programmet. Eftersom jag bara tog med mig Lazer till skogs så fick husse ansvara för de andra två 4-benta på hemmaplan.

Jo, efter mycket funderande så köpte jag en sån där "H2O steam mop" som man kan se på typ TV-shop (de säljs på CityGross, i alla fall på vårt närmaste, också och jag föredrar klart att handla såna saker i butik än via nätet). Ja, lite skeptisk var jag och några mirakel väntade jag mig INTE men faktiskt, ångan är rejält varm (till skillnad från vad jag läste i ett besviket inlägg på nätet när jag rotade runt innan jag bestämde mig, där var det en person som hävdade att "den var ju knappt ljummen", det anser jag alltså inte stämmer) och även om inte fogarna i klinkergolvet i badrummet och tvättstugan blev mirakulöst rena så gick det betydligt lättare att skrubba den och sen torka rent. Däremot behöver jag fler moppdukar... Dom blir blöta ganska snabbt. Vet inte om jag skulle rekommendera nån att köpa - det beslutet får man nog ta själv.

Inga kommentarer: