måndag, maj 16, 2011

Några små reflektioner

Lite allmänt förvirrade tankar ur min hjärna:

Vid lördagens träningspass i skogen skulle C börja lite smått med uppletande-övningar med lilla K (nåja, lilla o lilla, hon börjar bli rätt så långbent det lilla livet). Hon (K alltså) är sisådär ungefär 1 år yngre än Lazer. Jag suckade lite och konstaterade att jag har inte ens TÄNKT på att börja med uppletandet ännu. Nu är ju tanken förvisso att K ska bli brukshund, basta. Så husse Cs kommentar var ju rätt så klockren: "Hon kan ju ingen agility alls...". Sant. Lazer kan ju faktiskt slalom ganska hyfsat, och tunnlar (både runda och platta), hopphinder, däck och långhopp Med tanke på att Lazer ska bli allroundhund så har jag ju onekligen tränat "lite av varje" men inte "mycket av nåt". Jag har dock skärpt mig på en punkt och faktiskt börjat skriva träningsdagbok, det har hållit i en vecka nu. Nästa steg är att göra en ordentlig plan för träningen också. :-)

När man, som jag, periodvis kör mycket bil så ser man många registreringsskyltar svischa förbi. Möjligen har jag nämnt detta tidigare men nån gång för hundra år sen (80-talet?) så var det ett inslag i ett sånt där lördagsunderhållningsprogram (ni som var med då vet vad jag menar, då när det bara fanns 2 kanaler och hela nationen så på samma sak) där tävlingsmomentet gick ut på att bilda ett så långt ord som möjligt av de 3 bokstäverna i en registreringsskylt. Ordet skulle börja på den bokstav som var först, men de andra 2 fick man ändra plats på. Förmodligen är det min "språknördighet" som antagligen redan då fått fäste, som gör att jag minns detta inslag så väl... Hur som helst så händer det att jag roar mig, medvetet och ibland halvt omedvetet, att sätta ihop ord - eller läsa ut förkortningar - ur de bilar jag ser omkring mig. En kul som körde framför mig för en tid sedan var den blå skåpbil vars registreringsnummer var GULxxx. Andra gånger känner man sig mer än lovligt nördig, t.ex. när jag ser SBKxxx (Svenska BrukshundKlubben, så klart). Och ibland undrar jag hur min hjärna mår, förmodligen sviter av alla tv-serier med "deckarinslag" jag ser. TOD blev nämligen väldigt snabbt utläst till Time Of Death. Jamen kolla själva på NCIS, CSI, Morden i Midsomer och allt vad det är! Vilken rättsmedicinare pratar inte om TOD i dessa serier??

5 kommentarer:

Lotta sa...

Kanske dags att börja med uppletandet nu då? ;-) Det är något jag börjar med först av allt faktiskt.

Har nog missat både bokstavsleken på TV och förkortningen TOD... men i morse såg jag en bil som hade XYZ på skylten vilket var lite kul. Igår såg jag en bil som hade KOL, vilket var mindre kul. Så visst kollar jag skyltar, men jag försöker INTE göra om dem till ord.

Bibbi sa...

Ja alla har vi ju olika strategier och här har jag uppenbarligen inte nån strategi alls. Som sagt - det är dags att lägga upp en plan. Något som den gamla elitidrottskvinnan borde gjort för länge sen!

Bibbi sa...

Och Lotta, du hade säkert roligare saker för dig på lördagskvällarna på 80-talet än att glo på TV... :-)

Lotta sa...

Ja när du säger det så... utforskade jag nog Sthlms nattliv, om jag inte jobbade. ;-)

Bibbi sa...

Det var väl ungefär det jag misstänkte... själv var jag lite för ung för sånt då...(måste nästan försöka googla fram vad programmet hette, undrar om det går...)