tisdag, maj 17, 2011

Trilskande teknik o fjärilar i magen

Igår kväll skulle jag uppdatera en (förenings)hemsida jag ansvarar för. Detta görs inte så fasligt ofta, 1-2 ggr/månad kanske så det är inte direkt betungande, men det ska ändå göras. Jag gör på "gammaldags vis" och har hela sajten lokalt i datorn och laddar upp sidorna via ftp-program (jag har förstått att det finns andra sätt numera, redigera direkt mot servern osv men det har jag inte satt mig in i). För säkerhets skull brukar jag också kolla så att uppdateringarna slagit igenom. Igår såg allt ut att fungera OK ända tills jag kollade. Icke. Inte en endaste liten uppdatering. Försökte igen. Konstaterade att trots att förloppet med uppladdning såg ut att gå felfritt så - låg de gamla filerna kvar på servern. Rotade fram inloggningsuppgifterna till webbhotellet och forskade i möjligheterna att ladda upp filerna den vägen. Jodå, hittade en "filemanager" men inte heller den hjälpte. "Kan inte ersätta filer" eller nåt liknande fick jag upp. Gav således upp, hoppades att det var nåt tillfälligt, och gjorde kväll.

Givetvis kunde jag inte låta bli att testa igen nu på morgonen och vips - så fungerade allt...?! Teknikens underbara värld?

Igår kväll var vi också en sväng på klubben eftersom B som vanligt höll kurs med L och jag passade på att träna i pausen. De hade ställt upp en dubbelbox med ett par böjda tunnlar utanför och man kan onekligen åstadkomma mycket med 7 hopphinder och 2 tunnlar! Den mest dramatiska kombinationen var väl när man skulle in i "fel" tunnelöppning och i det första försöket tar jag helt och hållet på mig att vi misslyckades för där handlade jag som en kratta. På tredje försöket satt det... Problemet är ju att man inte har 3 försök på tävling. Å andra sidan lärde jag mig förhoppningsvis något. Med tanke på att det är tävlingsdags på lördag och jag inte har möjlighet att vara med på tisdagsträningen ikväll, så var det rätt skönt att få köra igenom Otto lite. Där har ni fjärilsanledning nr 1.

Lazer fick också springa lite i samma kombination men i helt andra ordningar. Rakt fram mot de böjda tunnlarna och något litet byte medan han var därinne. Och här märks det väldigt, väldigt tydligt att trots att han inte alls är mycket handlingstränad så - om jag klyddar till det i onödan, så blir det tok. (Försökte göra ett byte "bara för att" men se då sprangs det förbi hinder...).

Apropå Lazer så har ni där fjärilsanledning nr 2. Jag har nämligen anmält till MH och igår kom PMet. Nu är det ju mest för att det är allmänt intressant att se hur hunden beter sig på MH och givetvis för att ha inträdesbiljetten till brukset klart, som vi gör detta. För en cocker har det ju liksom inte någon egentlig "betydelse", så vad jag har att vara nervös för är lite oklart. Man har ju den hund man har... Men spännande ska det bli i alla fall!

Nu ska jag ta mig samman och ila iväg till jobbet i regnet.

Inga kommentarer: