torsdag, januari 04, 2007

Städa städa...

Igår inträffade en sån där sak på jobbet, som ger åtminstone undertecknad en liten tankeställare. När jag skulle starta datorn på morgonen så var den, om inte död, så i alla fall nära döden... Blå skärm och "allvarligt systemfel". Hjälp, skriker man då och hämtar IT-support... Worst case scenario: Hårddisken kraschad? Riktigt så illa var det nu inte, det "räckte" med en ominstallation av systemet. Men det var ju inget som var gjort i en handvändning precis. Sen utbröt avdelningen "rädda dokument" dvs allt det jag hade lokalt lagrat på hårddisken kopierades över på server. Vi SKA ju egentligen spara det mesta på det viset men ibland när man är ute på andra håll så blir saker liggande...

Följdeffekten av detta blev att jag nu äntligen har tagit tag i projektet STÄDA digitala arkivet. Dvs gå igenom alla filer och dokument på servrar osv. Inte särskilt roligt, men välbehövligt, konstaterar jag nu. Har förvisso ett analogt städprojekt på gång också (dvs rensa och kasta respektive arkivera diverse papper) och det är väl om möjligt ännu tråkigare. Det konstiga är ju att jag som alltid har varit bra på det här med papper och ordning&reda osv, tycker att detta är sån pest och pina... Problemet är väl att det har havererat för mycket och då tar det tid och kraft att komma upp på rätt spår igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Analogt städprojekt"... Den var bra, tror att jag stjäl den :-).