fredag, januari 26, 2007

Utmaning och vinterväder

Hej och hå... Igår var det återigen runt -10 på kvällen. Vi körde ut på BK en sväng men det blev inget tränat för min o Hampus del. Hutter, frys! B och Otto hade "extragång" på sin kurs så de körde lite i alla fall. Jag satt i stugan och fikade... Hm.

Imorse hade temperaturen letat sig uppåt och det var "bara" -2 hemma. Nu snöar det och ligger runt 0 grader (min ena kollega har en termometer på arbetsrummet så det är lätt att kolla temperaturen).

Lillkillens mage verkar ha stabiliserat sig i alla fall. JAG har inte ens SETT något bajs på över ett dygn nu. Husse hävdar att det HAN har sett har varit OK. Så idag på morgonen blev det fiskbullar och lite av Hampus "sensible"-foder till frukost för Ottos del. Får se vad som kommit ut under dagen i hundgården... På fredagar försöker jag ju gå hem lite tidigare och det betyder nu att det är LJUST när jag kommer hem. Förresten konstaterade jag redan tidigare i veckan att det faktiskt är ganska ljust när jag går hem från jobbet nu, åtminstone. Vi är på väg åt rätt håll!!!

Fick fatt i en ny utmaning, som jag visserligen egentligen skrev svaren på redan igår (så det där med "vädret just nu" är alltså inte NU).

1. Vilken svordom använder du mest?
Svårt att säga någon som ”toppar” – rent generellt svär jag alldeles för mycket!

2. Äger du en iPod?
Nej

3. Vilken tid är din väckarklocka inställd på?
05.15 (men går oftast inte upp förrän 05.33)

4. Hur många resväskor äger du?
Öhm… kabinväskor = 2 st. ”Riktig” resväska äger jag ingen… Men har tillgång till en.

5. Använder du flip-floppar?
Nej.

6. Var köper du dina matvaror ifrån?
99 ggr av 100 från ICA. Finns nästan inga andra mataffärer inom rimligt avstånd från hemmet!

7. Skulle du hellre ta bilden än vara med på bilden?
Japp!

8. Vilken var den senaste filmen du såg?
Öhh… nu blev det så där svårt igen. Måste vara något jag har sett på TV på sistone men jag kan inte för mitt liv komma på vad det kan ha varit!!! Bio har jag inte varit på på 1½ år eller så.

9. Du får ledigt idag. Umgås du helst med en hel barnfamilj eller med en vän?
Med en vän.

10. Om du vann på lotto, vad är det första du skulle köpa?
Hmm… en utbyggnad av huset? Beror ju lite på hur mycket vinstsumman vore på!

11. Har någon någonsin kallat dig lat?
Det har säkert hänt men inte så att jag hört det – vad jag kan minnas. (Jag lånar den formuleringen med viss modifiering, tack Lotta)

12. Tar du någonsin medicin för att hjälpa dig somna snabbare?
Nej – finns ingen anledning, somnar oftast innan huvudet landat på kudden…

13. Vilken CD ligger i din CDspelare just nu?
I bilen: U2:s senaste samlingsalbum. Hemma har vi CD-växlare med 5 skivor, jag minns inte riktigt vad det är i den faktiskt!

14. Vilken är världens bästa artist just nu?
Det var ju också en fråga… som jag inte har något bra svar på!

15. Har någon berättat en hemlighet för dig den här veckan och i så fall VAD?
Nej. Och hade någon gjort det hade jag väl inte skrivit VAD här heller!

16. När var senast någon stötte på dig?
Nu är jag ju rätt kass på att märka sånt, så det senaste påtagliga lär väl ha varit min nuvarande sambo?!

17. Vad åt du till middag senast?
Hrm… fiskpinnar (jag hör ju till den generationen) och potatismos… (ibland är det gott med ”barnmat” *generad*)

18 Använder du huvtröjor?
Nej.

19. Kan du vissla?
Vanligt ja. Som hundägare är det mig en stor sorg att jag aldrig lyckats lära mig busvissla.

20. Vem var den senaste som ringde dig?
Jahaja… Hemma var det inte till mig, det var till sambon (hans jaktkompis). När någon ringde och sökte MIG senast, det har jag glömt… Utom på jobbet då. Fast här har telefonen varit väldigt tyst idag.

21. Vilken är din favoritåkattration på ett nöjesfält?
Nu är jag ju inte så road av nöjesfält, men en ”lagom” berg-och-dalbana kan jag tänka mig. Eller nåt stillsamt, som kärlekstunneln. Allt sånt som inkluderar höga höjder och så går totalt bort – där får ni inte upp mig ens om ni betalar mig… (nåja, allt har ett pris, men det priset är VÄLDIGT högt!)

22. Tror du folk pratar bakom ryggen om dig?
Absolut – sådan är den mänskliga naturen.

23. Vilket riktnummer befinner du dig i?
0451

24. Tittade du på tecknat när du var liten?
Japp, det som erbjöds. Disney, Tom & Jerry, Scooby Doo är väl det jag kan påminna mig… Det fanns ju ”bara” två kanaler då och det var ju inte SÅ mycket tecknad film precis.

25. Hur stort är ditt närmaste köpcentrum?
Och det ska jag veta bara ”så där”?!

26. Hur många syskon har du?
Ett

27. Är du blyg inför det motsatta könet?
Nä det kan man nog inte säga.

28. Vilken film kan du alla replikerna till?
Sällskapsresan (den första, ”originalet” alltså).

29. Äger du några popband t-shirts?
Nej! (Har aldrig varit så där ”hysterisk” idoldyrkare, ens i tonåren)

30. När flög du senast?
Det måste ha varit i juni när jag var till Stockholm på kurs.

31. Hur många stolar står kring ditt köksbord?
Tre. Köksbord? förresten, det står inte ens i köket, för där får det inte plats något bord…

32. Läser du för skojs skull?
Absolut! Tyvärr just nu mindre än jag skulle vilja. Böcker har alltid varit en stor passion i mitt liv.

33. Pratar du några andra språk?
Engelska. Använder det periodvis mycket i jobbet. Kan nog i värsta fall ta mig fram på tyska och spanska också.

34. Diskar du din egen disk?
Japp, i brist på diskmaskin så är det inte så mycket att välja på. Min egen förresten? VÅR!

35. Har du gråtit offentligt?
Det har hänt ja. Men det var några år sedan nu.

36. Har du en stationär dator eller en laptop?
Laptop.

37. Försöker du alltid lära dig nya saker?
Jajamensan! Man blir aldrig fullärd…

38. Vill du just nu göra några tatueringar eller piercingar?
Just i detta nu, nej. Har funderat på någon mindre tatuering men aldrig kommit till skott. Kanske lika bra det, så slipper jag ångra mig! Piercing, aldrig i livet. Räcker med hål i öronen.

39. Tycker du att killen borde bjuda på första dejten?
Nu tror jag nog att det var vad han gjorde, om jag inte är helt vilse i minnet… Vem tackar nej om man blir bjuden?! Sen beror det nog allt lite på vad det är för typ av dejt. När jag var singel så blev jag vid ett par tillfällen utskickad på ”Blind date” av kompisar och då betalar jag nog helst själv (det sa aldrig ”klick” heller för den delen).

40. Kan du kasta macka?
Öhm… jag har kunnat i alla fall, några studs.

41. Har du någonsin varit på Jamaica?
Nej (det var ju också en konstig fråga)

42. Vad har du med dig in på bion?
Bio… vad är det? Nåja, när det händer så blir det väl godis och dricka. (Jag snor svaret av Lotta)

43. Vem var din favoritlärare och varför?
Oj… Hade en SO-lärare på högstadiet som var mycket bra. Svenskaläraren från samma period dunkade in diverse språkliga regler och ”sitter på min axel” emellanåt. På gymnasiet hade jag de sista två åren en klassföreståndare som var himla kul.

44. Har du dejtat någon av en annan religion?
Nej, inte vad jag vet.

45. Vad har du för väder?
Solsken, -6 grader och några cm snö.

46. Har du en blogg?
O ja. Det är ju den jag skriver detta i...

47. Vilket var ditt favoritämne på gymnasiet?
På gymnasiet? Spanska, skulle jag tro.

48. Gillar du att flyga?
Har inget direkt emot det men med stigande ålder så har jag märkt att jag upplever det som mer o mer obehagligt. För 15-20 år sen var det helt annat ljud i skällan kan jag meddela, då älskade jag att flyga!

49. Vilket personlighetsdrag är ett måste hos en partner?
Snor några av Lottas svar och lägger till lite själv: Humor, ”snällhet”, ärlighet, omtanke, någon form av intelligens… en viss händighet är inte heller fel.

50. När sov du senast på golvet?
På golvet har jag nog aldrig sovit. Däremot på madrass på golvet. Senaste gången är nog för en sisådär 5 år sedan tror jag, besök hos kamrat som inte hade någon soffa…

51. Vilken är din favorit drink?
Öhhm… tequila sunrise, kanske… Dricker inte drinkar så ofta!!!

52. Gillar du din boende-situation?
Absolut! Visst har det sina baksidor ibland, som Lotta brukar säga – vissa dagar på året känns en lägenhet i stan lockande, men att bo lite lagom ”på landet” passar mig utmärkt. Vi har ju i alla fall kommunalt vatten o avlopp!

53. Vilken är din mammas hemstad?
Uppsala, får jag nog säga då – fast hon är uppväxt på landet en bra bit därifrån.

54. Din pappas hemstad?
Stockholm

55. Hur många timmar måste du sova för att kunna fungera?
Helst 7-8. 5-6 kan fungera vid enstaka tillfällen.

56. Är dina dagar fullbokade och stressiga?
Det beror lite på statusen i det projekt jag arbetar med, när det gäller arbetstid. Fritiden är dock vanligtvis fullbokad! ;-)

57. Hamnade du ofta i trubbel för att prata under lektionerna?
Nej, jag var oftast en snäll elev… satt ofta långt fram i klassrummet (aldrig längre bak än ”mitten”). Senare visade det sig att jag har dålig syn så det kan möjligen ha berott på det också, att jag faktiskt ville se vad som skrevs på tavlan?

58. Vilken är din favoritfrukt?
Clementin (just nu)

59. Bryr du dig om antalet kalorier i det du köper?
Hrm, mja… försöker väl hålla ”lite” koll på vad vi sätter i oss men det är inget högprioriterat. Och hellre riktigt socker än nåt j-a konstgjort sötningsmedel!!! Då får man ta lite mindre sylt, ketchup, eller vad det nu är, istället!!

60. Hur gammal blir du nästa födelsedag?
35. Men hävdar stenhårt att jag aldrig blivit äldre än 23. (Mentalt i alla fall?!)

61.Är du petig när det kommer till stavning och grammatik?
Ja, jag tror det beror på den ovannämnda svenskaläraren. Sen är det nog till viss del en yrkesskada, har jobbat mycket med texter, protokoll osv hela mitt yrkesliv. Sen så tror jag att vissa av oss har det här med ”språkriktighet” medfött på något vis, att man åtminstone intresserar sig för dylika frågor.

62. Tror du på liv på andra planeter?
Jag funderar inte på sådant men varför skulle vi vara HELT ensamma i Universum?!

63. Vem var den sista personen som gjorde dig arg?
Öhmm… Riktigt riktigt arg?! Ärligt talat, jag minns faktiskt inte när det hände senast!! Och då ska man ha i åtanke att jag för 10-15 år sedan hade ett väldigt häftigt humör. Men visst, för något år sedan gick jag i spinn rejält på jobbet pga en projektledare…

64. Tror du att Gud är man eller kvinna?
I den mån jag tror något (är inte särskilt troende), så tror jag inte att Gud är ”varken eller”. Gud är Gud, liksom… Skäggig gubbe har man ju alltid sett på bild så lite påverkad är jag väl av det, får erkännas.

65. Vad var det senaste du åt?
Fralla med ost och marmelad.

66. Kommer du bäst överens med personer av samma kön eller motsatta?
För det mesta faktiskt det motsatta. Möjligen en skada av att jag redan från 15-årsåldern mest tränade ihop med killar. Och sedan jobbade ihop med nästan uteslutande män i 8 års tid.

67. Hur valde dina föräldrar ditt namn?
Hrm, det var visst någon min pappa hade känt som hette så? Har fått en ytterst otydlig förklaring.

68. Gillar du senap?
Vuxenpoäng? Gjorde absolut inte förut, började sedan använda ”dijonvarianten” i matlagning och nu är det helt OK även på en varmkorv! Inga mängder, bara lite…

69. Vad säger du till dig själv när allt känns svårt?
Det beror på vad det gäller! Kan inte påstå att jag har något genomgående ”motto” i dylika situationer!

70. Skulle du någonsin hoppa fallskärm?
Inget jag drömmer om att göra. Skulle jag bli ”tvungen” av en eller annan anledning (t.ex. om någon galning skulle ge mig ett hopp i present, eller så) så skulle jag väl antagligen göra det.

71. Vilken karaktär från en film påminner mest om dig själv?
Men herregud, vilken fråga. Nä, det vet jag inte.

72. Har du någonsin köpt något från eBay, vad var det senaste i så fall?
Nope.

73. Tycker du om att krama folk?
Inte allt och alla och jämt, men rätt person vid rätt tillfälle, visst. (Tack Lotta, den snor jag)

74. Skulle du säga att du är trendig?
Haha, snarare den totala motsatsen! Mer intresserad av funktion hos t.ex. kläder… Skulle aldrig falla mig in att köpa något som bara är "inne" ett par månader...

72. Äger du en digitalkamera?
Mja. Det är ju egentligen sambon som äger den men jag har ändå tillgång till den, får man väl säga…

73. Vilka kändisar har du blivit jämför med?
Öhh… det var någon tokstolle som jämförde mig med någon tennisspelerska för ”hundra år sen”. Minns inte vilken dock!

74. Stör det dig om någon säger att dom ska ringa men inte gör det?
Ja, det kan det göra. Beror dock lite på vem och varför, så att säga.

75. Vilka böcker, om några har fått dig att gråta?
Kan inte påminna mig någon just nu, men det har säkert hänt.

76. Tycker du att du är attraktiv?
Men hallå… det var ju också en fråga… vid rätt tid och tillfälle kan jag kanske tycka det, men rent generellt så anser jag mig nog vara rätt ”alldaglig”.

77. Vad är du allergisk mot?
Inget vad jag vet, men ibland undrar jag om jag inte egentligen har en lätt pälsdjursallergi. Vågar dock inte testa!

78. Får du dåligt samvete efter du ätit kött?
Nej. Hade jag fått det hade jag nog blivit vegetarian!!

79. Om du var född av motsatt kön, vad hade du hetat?
Mikael. Det heter nämligen min yngre bror…

80. Vem av dina bloggisar vill du helst veta allt detta om?
Har inte så många, så det är bara för alla som har tid och lust och ork att sätta igång och svara!

Inga kommentarer: