tisdag, augusti 12, 2008

Plötsligt stannar världen till...

Imorse på tåget till jobbet läste jag i Metro en kort notis om att Agneta Bolme Börjefors avlidit, vid 67 års ålder. Det är inte så länge sedan en annan TV-profil, som inte heller var särskilt "gammal", lämnade jordelivet (Ingela Agardh). Det händer även att jag skummar igenom dödsannonserna i tidningen - jag känner ju inte SÅ många i mina nuvarande hemtrakter, men faktum är att det var på det viset jag blev varse att en fd kursdeltagare hade somnat in. Inte hunden alltså utan hundägaren. Som inte heller var särskilt "gammal". Med tanke på att min mamma är 66 år och min pappa 64, så drar jag lite efter andan i de här situationerna. Visst, det handlar ofta om cancer eller andra sjukdomar, men ingen av mina föräldrar är "kärnfrisk" har det visat sig de senaste 2-3 åren. Nu var visserligen min mormor av segt virke och blev nästan 89 år, farmor var svindlande nära sin 85 års dag när hennes kropp gav upp. Samtidigt så vet vi ju alla att världen är full av risker (det enda vi kan vara säkra på i livet är att det någon gång tar slut) - det kan komma någon blådåre och köra rakt in i min bil när jag kör till och från stationen...

Över till ett inte fullt så tungt ämne:
Ett litet "mysterium" i universum drabbades jag av i helgen också - har glömt att berätta detta tidigare. I fredags hade jag lite kort om tid när jag skulle iväg hemifrån så jag svepte ihop håret i en tofs och slängde ner hårborsten i ryggsäcken för att åtgärda barret vid ankomsten till jobbet. I lördags började jag leta efter borsten i ryggsäcken. Hittade den INTE!! Jaha, tänkte jag, jag la den väl ifrån mig på jobbet. Letade fram en "reservborste" och klarade helgen på så sätt. Igår när jag kom till jobbet konstaterade jag - ingen borste. En stund senare grävde jag i ryggsäcken efter något. Vad hittade jag...? En hårborste. Är det NÅGON som kan förklara varifrån den kom?!

3 kommentarer:

Anonym sa...

En av de mer ihåliga "varningarna" på cigarettpaketen är "Rökning dödar". Å andra sidan; livet dödar. Också.

Vad det gäller hårborsten; om din ryggsäck på något enda sätt till innehållet liknar en normal damhandväska ser jag inget som helst konstigt med händelseförloppet. Finns inte enda dagen - finns nästa dag. Helt normalt. ;-)

Anonym sa...

Hmmm, "finns inte ena dagen" skulle det stå.

Bibbi sa...

Nåja, man kan modifiera det där med "Rökning dödar"; Rökare är också människor - men inte lika länge.

Jag har dock i min omgivning sett exempel på minst en person som var en verklig renlevnadsmännisk, ingen alkohol, ingen tobak, mycket motion - och lika förbaskat fick en hjärntumör och dog näst intill knall och fall vid dryga 50 års ålder. Medan min tidigare nämnda farmor rökte "nästan hela sitt liv" (nåja, jag vet inte när hon började men det var inte förrän de sista 5 åren eller så hon slutade) och ändå blev nästan 85 (OK, hon var rätt skröplig de sista åren).

Det är bara att konstatera - det finns inga garantier...

(Och Lotta, du vet att du har bonus hos den här icke-rökaren eftersom du tar rätt på dina fimpar!)

Jaa - berörda fack i ryggsäcken ser nog ut ungefär som en normal damhandväska. Det märkliga var att jag NÄSTAN tömde ur det fack där jag sen hittade borsten, utan att ens se en tillstymmelse till den.